Zorg van onze fysiotherapeuten bij springschenen

Zorg van onze fysiotherapeuten bij pijn aan uw schenen bij het hardlopen

Pijn aan uw schenen tijdens het hardlopen kan erg vervelend en erg pijnlijk zijn. Vaal wordt deze pijn het Mediaal Tibiaal Stress Syndroom (MTSS) genoemd.

Tibia is namelijk Latijn voor scheenbeen. In de volksmond wordt het shin splint of springschenen genoemd. Over de oorzaak zijn artsen het nog niet eens, maar waarschijnlijk ontstaat het door overbelasting.

Wanneer u last heeft van springschenen is het van belang te kijken of u wel het goede schoeisel draagt. Daarnaast kunt u een fysiotherapeut raadplegen. Wat kan een fysiotherapeut van Fysio World Amsterdam precies voor u betekenen?

Wat zijn springschenen?

Springschenen is een verzamelnaam voor verschillende blessures en pijn aan het scheenbeen. In de meeste gevallen is het een ontsteking in het botvlies van het scheenbeen die de pijn veroorzaakt.

De ontsteking kan het gevolg zijn van overbelasting of het dragen van verkeerd schoeisel. Overbelasting kan veroorzaakt worden door overgewicht, te intensief sporten of een afwijkende lengte in de benen.

Bij sommige mensen is het ene been langer dan het andere been. Hierdoor kan de klap van het neerkomen tijdens het lopen niet evenredig verdeeld worden waardoor een been overbelast raakt.

Verkeerde schoenen kunnen dus ook zorgen voor pijn aan de schenen. De schoenen zijn verkeerd wanneer ze bijvoorbeeld niet goed zijn voor uw voeten of wanneer u ze al te lang heeft gedragen. Tijdens het hardlopen kan het zijn dat u iets naar binnen loopt.

Dit heet pronatie en komt veel voor bij hardlopers. Hardloopschoenen met extra ondersteuning aan de binnenkant van uw voeten moeten ervoor zorgen dat u weer goed loopt.

Symptomen van springschenen

Wanneer u last heeft van springschenen kunt u een zeurende of stekende pijn voelen aan de binnenkant van uw scheenbeen, net iets boven de enkel. U kunt pijn hebben aan één of beide kanten.

De pijn begint tijdens het trainen en verdwijnt meestal na een periode van rust. Na verloop van tijd houdt de pijn langer aan en als het ernstiger wordt, verdwijnt die helemaal niet meer. Ook kunt u last hebben van zwelling in het onderbeen.

Springschenen klachten

Soorten bekkenpijn

Overbelasting, wat de oorzaak kan zijn van springschenen, kan voorkomen worden door te trainen met variatie. Daarnaast is een juiste opbouw van de trainingsintensiteit van belang.

Dus bijvoorbeeld starten met een warming-up. Wanneer u nog maar korte tijd last hebt van springschenen, is rust erg belangrijk.

Wanneer u al wat langer pijn ervaart, kunt u de hulp van een fysiotherapeut inschakelen. Ook specifiekere behandelingen zoals Dry Needling, echografie of shockwave therapie kunnen worden ingezet om de pijn te verminderen.

Tijdens Dry Needling worden spieren aangeprikt met behulp van hele dunne naaldjes. Hierdoor neemt de spierspanning af. Met echografie kunnen weefsels en organen in beeld worden gebracht door middel van geluidsgolven met een hele hoge frequentie.

Op deze manier kunnen scheuren in spieren, een peesontsteking, gewrichtsslijtage, botbreuken en beknellingen in zenuwen waargenomen worden.

Tijdens shockwavetherapie wordt er ook gebruik gemaakt van geluidsgolven. Deze techniek versnelt het natuurlijk herstel van het menselijk lichaam.

Fysiotherapie bij Fysio World Amsterdam

Tijdens de eerste afspraak zal de fysiotherapeut een lichamelijk onderzoek doen en vragen stellen om uw klachten zo goed mogelijk in kaart te brengen.

Daarna wordt een behandelplan opgesteld. Tijdens de behandeling kan er gefocust worden op het ontspannen van de spieren die aanhechten op het scheenbeenvlies.

Dit kan bijvoorbeeld met behulp van Dry Needling. Daarnaast zal de therapeut helpen met krachtopbouw van de beenspieren en mobilisatie van de beengewrichten. Tot slot kijkt de therapeut ook naar uw lichaamshouding en beweegpatroon.

Contact met Fysio World Amsterdam

Heeft u last van springschenen en heeft een tijdje rust niet tot het gewenst resultaat geleid? Blijf dan niet rondlopen met uw klachten en maak snel een afspraak. Wij helpen u graag verder.

Bij Fysio World Amsterdam bieden wij een breed pakket van behandelingen aan. Zo ook manuele therapie, echografie, shockwave therapie en Dry Needling.

Een afspraak maken kan via de website of door te bellen.