Fysiotherapie bij een peesontsteking in de schouder

Een peesontsteking in de schouder is een reactie van de pees op overbelasting. De pees raakt beschadigd en geïrriteerd. Normaal gesproken is de schouder een zeer bewegelijk gewricht, maar door de pijn wordt u belemmert in uw dagelijkse activiteiten. Pezen zijn minder goed doorbloed dan spieren, waardoor het natuurlijke herstel langer kan duren. Fysiotherapie kan helpen bij het bevorderen van het herstel.
behandelmogelijkheden bij een peesontsteking

Hoe ontstaat een peesontsteking in de schouder?

Een pees is de verbinding tussen spier en bot, in dit geval de botten van de schouder. Een pees brengt de kracht van de spieren over op de botten. Zo ontstaan bewegingen. Een peesontsteking kan ontstaan door overbelasting van het schoudergewricht. Dit kan door het maken van veel dezelfde bewegingen of hoge belasting van de spieren door sporten. De kans op het ontstaan van een peesontsteking kan verhoogd worden door spierzwakte van de schouderspieren. De spieren kunnen de gevraagde kracht niet aan. Door de irritatie en beschadiging ontstaat dan een ontsteking.

Pezen kunnen ook door een verkeerde houding, trauma, val of kalkafzetting ontstoken raken. Een peesontsteking wordt ook wel tendinitis genoemd, waar tendo staat voor pees en itis voor ontsteking.

In de schouder is het rotatorenmanchet erg belangrijk voor de stabilisatie en mobiliteit van het gewricht. Deze spiergroep bestaat uit vier dieper gelegen spieren waarvan de pezen als een soort manchet rondom de schouderkop zitten. Van deze spiergroep is de musculus supraspinatus, de spier die aan de achterkant van uw schouder horizontaal boven het schouderblad loopt, het vaakst overbelast. De pees van deze spier is dan ook het meest gevoelig voor een ontsteking.

Hoe is een peesontsteking in de schouder te herkennen?

De schouder is een kogelgewricht waardoor deze heel beweeglijk is. De schouder is eigenlijk het meest beweeglijke gewricht van het lichaam en kan wel 360 graden ronddraaien.

Kenmerkend voor een peesontsteking is roodheid, warmte, zwelling, pijn en beperkte functie. Bewegingen gaan vooral moeilijker en voelen pijnlijker aan op het moment dat bewegingen boven de schouderhoogte gemaakt moeten worden. Hetzelfde geldt voor bovenhandse activiteiten zoals gooien. Het kan voorkomen dat de pijn uitstraalt naar de bovenarm. De pijn gaat vrijwel nooit voorbij het ellebooggebied.

In het dagelijks leven kunt u minder kracht gebruiken bij bijvoorbeeld het vasthouden van een dienblad of een pan van het vuur halen. De pijn kan ’s nachts erger worden door het omdraaien of het liggen op de aangedane schouder.

“Onze fysiotherapeuten zijn hoogopgeleid en hebben veel ervaring met orthopedische klachten. “

Wat zijn de behandelmogelijkheden bij een peesontsteking in de schouder?

Voordat onze fysiotherapeut start met een behandeling, wordt eerst een intakegesprek afgenomen. De fysiotherapeut zal u vragen stellen over uw klachten en de duur hiervan. Ook wordt gevraagd naar uw persoonlijke doelen. Wij vinden het namelijk erg belangrijk dat u weer al uw dagelijkse activiteiten kunt uitvoeren.

Na de intake wordt een lichamelijk onderzoek afgenomen. Dit bestaat uit een kracht- en bewegingsonderzoek. Met de informatie uit het intakegesprek en het lichamelijk onderzoek wordt, samen met u, een behandelplan opgesteld specifiek op uw klachten en doelen.

Het behandeltraject is gericht op het verminderen van pijnklachten, het versterken van de schouderspieren en het beweeglijker en stabieler maken van het schoudergewricht. Afhankelijk van uw klachten zijn er verschillende behandelmogelijkheden zoals oefentherapie, shockwavetherapie, dry needling en massage.

U zult oefeningen meekrijgen die u helpen bewegingen op de juiste manier te maken zodat u weer zonder pijn kunt bewegen. Afhankelijk van uw klachten krijgt u ook krachtoefeningen mee. Met onder andere weerstandsbanden worden de spieren rondom de schouder sterker waardoor de schouder meer ondersteund wordt.

Fysiotherapie bij Fysioworld Amsterdam

Onze fysiotherapeuten zijn hoogopgeleid en hebben veel ervaring met orthopedische klachten. Fysioworld Amsterdam geeft om persoonlijke aandacht voor de cliënt. Herkent u zich in het geschetste klachtenbeeld die hoort bij een peesontsteking of heeft u vragen? Wij komen graag met u in contact om te kijken wat wij voor u kunnen betekenen.

Bekijk hier het verhaal van Lisa