Kan een fysiotherapeut helpen bij draaiduizeligheid?

Duizeligheid is een van de meest voorkomende klachten. Bijna iedereen heeft er wel eens mee te maken gehad. Er zijn verschillende vormen van duizeligheid. Maar waar heeft iemand die duizelig is precies last van? De oorzaak en de klachten verschillen en daardoor de behandeling ook.

Wat betekent het om duizelig te zijn?

Bent u duizelig, dan kunt u dat op twee verschillende manieren ervaren. Allereerst kunt u last hebben van een licht gevoel in uw hoofd. Dit komt vaak door te snel opstaan, stress of medicijnen. Maar als u duizelig bent, kunt u ook het gevoel hebben dat alles draait en beweegt. In dit geval spreken we van draaiduizeligheid.

Heeft u naast duizeligheid ook last van andere klachten, zoals dubbelzien, moeite met praten of slikken en het hebben van weinig kracht in de armen of benen? Bel dan direct uw huisarts.

Wat houdt draaiduizeligheid in?

Zoals benoemd is, voelt het bij draaiduizeligheid alsof de omgeving of uzelf draait of beweegt, terwijl dit niet daadwerkelijk het geval is. Draaiduizeligheid kan samengaan met misselijkheid en/of braken.

Ook kan er sprake zijn van een evenwichtsstoornis. Draaiduizeligheid kan voorkomen bij iedereen, maar het komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. Ook is de frequentie van de duizeligheden hoger op oudere leeftijd. Draaiduizeligheid komt meestal door een probleem van de evenwichtsorganen.

Hoe werken de evenwichtsorganen?

Evenwichtsorganen zijn kleine buisjes met vloeistof erin. U heeft er twee, eentje in beide oren. Normaal gesproken versnelt of vertraagt de vloeistof wanneer u uw lichaam beweegt. De bewegingen van de vloeistof geven de hersenen informatie over welke bewegingen het lichaam ondergaat of zelf uitvoert.

Het kan zijn dat deze buisjes hun werk (tijdelijk) niet goed doen. In dat geval wordt er onjuiste informatie aan de hersenen doorgegeven. Hierdoor ontstaat het gevoel dat u beweegt, draait of valt terwijl uw ogen waarnemen dat dit niet zo is. In dat geval ontstaat de draaiduizeligheid.

Er zijn verschillende mogelijke oorzaken voor een probleem in de evenwichtsorganen. Voorbeelden van deze problemen zijn een ontsteking van de evenwichtszenuw, een aandoening die de druk in het binnenoor verhoogt, hoofdletsel, een ooroperatie of een oorontsteking. Ook kunnen sommige medicijnen, zoals antibiotica en bloeddrukverlagers, het evenwichtsorgaan verstoren.

Behandeling bij draaiduizeligheid

Op het moment dat u last heeft van draaiduizeligheid, kunt u het best gaan zitten of liggen totdat het over is. Heeft u vaak last van draaiduizeligheid, dan kan dit u in uw dagelijkse activiteiten belemmeren.

Gelukkig is het mogelijk om behandeld te worden voor draaiduizeligheid door uw huisarts of door een fysiotherapeut. Zowel de huisarts als de fysiotherapeut zal eerst de oorzaak van de draaiduizeligheid proberen te achterhalen. Dit zal gebeuren door middel van vragen en verschillende testen.

Klachten draaiduizeligheid

Fysiotherapie bij draaiduizeligheid

Zodra de oorzaak achterhaald is, kan er door een fysiotherapeut een behandelplan opgesteld worden. Dit behandelplan zal aangepast zijn op uw specifieke situaties. Tijdens de verschillende behandelingen zullen er speciale hoofd- en nekbewegingen of andere oefeningen uitgevoerd worden.

Ook zult u getraind worden in manieren om de draaiduizeligheid te verminderen. Dit zijn technieken die piloten ook toepassen om duizeligheid tijdens nachtelijke vluchten te voorkomen.

Het aantal behandelingen die u nodig heeft, is afhankelijk van de oorzaak en ernst van uw klachten. Soms gaan de klachten vanzelf over en zullen de aangeleerde technieken vooral fijn zijn om door de aanvallen van duizeligheid heen te komen.

Andere vormen van draaiduizeligheid hebben een langere behandeltijd, waarbij naast fysiotherapie ook mogelijk medicijnen nodig zijn of zelfs een operatie aan te pas komt. Als dit nodig is, zal uw fysiotherapeut dit met u bespreken.

Fysiotherapie bij Fysio World Amsterdam

Heeft u veel last van draaiduizeligheid en wilt u hier graag van af? De fysiotherapeuten van Fysio World Amsterdam helpen u graag! Wij zullen voor u een op maat gemaakt behandelplan opstellen, zodat u zo snel mogelijk van uw draaiduizeligheid af bent.

Maak daarvoor snel online of telefonisch een afspraak!