Onze fysiotherapeutische zorg bij spanningshoofdpijn

In het dagelijks leven worden hoofdpijnklachten vaak niet serieus genomen. Doordat iedereen wel eens hoofdpijn ervaart, wordt er vaak gedacht dat het bij het leven hoort. In de meeste gevallen van hoofdpijn is er sprake van spanningshoofdpijn. Maar liefst 60% van de mensen die hiermee kampt, wordt sterk beperkt in hun werk en sociale contacten. Het is dus belangrijk om de klachten serieus te nemen. Bent u benieuwd hoe fysiotherapie kan helpen bij het verminderen van spanningshoofdpijn? Lees dan snel verder!

Welke factoren kunnen tot spanningshoofdpijn leiden?

Hoewel de naam misschien doet vermoeden dat spanningshoofdpijn komt door stress, zijn er ook andere factoren die de klachten kunnen veroorzaken. Dit zijn bijvoorbeeld lichamelijke inspanning, vermoeidheid, ooginspanning, een verkeerde houding, overbelasting van de kauw-, nek- of schouderspieren en hormonale schommelingen.

De klachten kunnen ook het gevolg zijn van een andere aandoening. Denk hierbij aan bloedarmoede, hoge bloeddruk, chronische verkoudheid, neusbijholte-ontsteking, gebitsaandoeningen of een allergie. Hiernaast zien we soms dat hoofdletsel in het verleden en het voorkomen van hoofdpijn in de familie het risico op spanningshoofdpijn verhogen.

Spanningshoofdpijn

“Hoewel veel mensen zich beperkt voelen in het dagelijks leven wanneer de spanningshoofdpijn optreedt, is het het beste om toch actief te blijven en een gezonde leefstijl aan te houden.”

Maar hoe wordt spanningshoofdpijn dan precies veroorzaakt?

Er zijn drie soorten spanningshoofdpijn: milde, episodische en chronische spanningshoofdpijn. Indien u minder dan 1 dag per maand of niet meer dan 12 dagen per jaar kampt met de klachten, is er sprake van de milde variant. We spreken van episodische spanningshoofdpijn wanneer de klachten maximaal 15 dagen per maand en minstens 3 maanden per jaar aanwezig zijn. Wanneer de hoofdpijn minstens 15 dagen per maand gedurende 3 maanden aanwezig is, kampt u met chronische spanningshoofdpijn.

Zoals hiervoor duidelijk is geworden kunnen er veel verschillende factoren ten grondslag liggen aan spanningshoofdpijn. Hoe deze factoren precies leiden tot spanningshoofdpijn is niet bekend. Wel weten we dat mensen met chronische spanningshoofdpijn minder grijze stof hebben in de hersengebieden, wat geassocieerd is met pijn.

Spanningshoofdpijn

Wat zijn de symptomen van spannings-hoofdpijn?

Bij spanningshoofdpijn heeft u last van een drukkende of zeurende pijn, vaak aan beide kanten van uw hoofd. De pijn is mild tot matig en kan dertig minuten tot een paar dagen aanhouden. Hiernaast kunnen de spieren rond uw schouders, nek en hoofd gevoelig zijn en kunt u last hebben van fel licht of hard geluid. Er is geen sprake van misselijkheid of overgeven en de pijn wordt niet erger bij lichamelijke inspanning.

Fysiotherapie bij de behandeling van spanningshoofdpijn

Hoewel veel mensen zich beperkt voelen in het dagelijks leven wanneer de spanningshoofdpijn optreedt, is het het beste om toch actief te blijven en een gezonde leefstijl aan te houden. Dit betekent niet alleen dat u elke dag genoeg moet bewegen, maar ook dat u genoeg slaapt, gezond eet en elke dag tijd maakt voor ontspanning. Misschien vindt u het lastig om ondanks de pijn toch actief te zijn. Onze fysiotherapeuten kunnen u hierbij helpen. We zullen u tips geven, zodat u in het dagelijks leven zelfverzekerd actief kunt blijven.

Wanneer u een verkeerde houding heeft, verkeerde bewegingen maakt of wanneer uw nek of schouders vast zitten, is een fysiotherapeut de aangewezen persoon om u te helpen. Door het masseren en oprekken van de spieren zorgen we voor een betere doorbloeding en ontspanning. Met behulp van oefentherapie werken we aan het verbeteren van uw houding en aan het leren ontspannen van de spieren.

U kunt pijnstillers slikken wanneer de pijn toch te hevig is. Het is wel belangrijk om hiermee op te passen, want wanneer u bij hoofdpijn te vaak pijnstillers gebruikt, kan dat juist extra hoofdpijn geven.

De behandeling van spanningshoofdpijn bij FysioWorldAmsterdam

Onze fysiotherapeuten bij Fysio World Amsterdam zullen nagaan door welke factoren uw hoofdpijn wordt veroorzaakt. Op basis hiervan stellen we een persoonlijk behandelplan op, waardoor we u op een effectieve manier met uw spanningshoofdpijn kunnen helpen!

Heeft u nog vragen of wilt u starten met uw herstel? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!