Onze zorg bij uitstralende bekkenpijn

Bekkenpijn kan erg vervelend zijn en kan ervoor zorgen dat het uitvoeren van de dagelijkse activiteiten moeilijker wordt. De pijn kan onder andere uitstralen naar de billen, benen en heupen en kan veroorzaakt worden door een blessure of aandoening.

Bekkenpijn komt veel voor bij zwangere vouwen, maar ook mannen, kinderen en niet-zwangere vrouwen kunnen ermee te maken krijgen. Fysiotherapie kan u helpen de pijn te verminderen met behulp van oefeningen die de spieren rondom het bekken verstevigen.

Hoe ziet zo’n behandeling bij Fysio World Amsterdam er precies uit?

Wat is het bekken?

Het bekken is het gedeelte van het lichaam dat de romp met de benen verbindt. Het bekken beschermt de organen zoals de blaas, de baarmoeder met de vagina en de darmen en bij de mannen de blaas en de darmen.

Rond het bekken bevinden zich spieren die van belang zijn voor het ophouden van urine, ontlasting, winden, geslachtsgemeenschap, juiste houding en bewegingen. De spieren van het bekken liggen tussen het schaambeen, het heiligbeen, het staartbeen en de zitbeenknobbels.

De oorzaak van bekkenpijn

De klachten kunnen ontstaan na bijvoorbeeld een misstap, val en trauma. Bekkenpijn komt het meest voor bij vrouwen die zwanger of in de overgang zijn. Wanneer een vrouw zwanger is, is er toenemende druk van de groeiende baarmoeder op structuren rond het bekken en de spieren die moeten zorgen voor stabiliteit. Hierdoor kan er pijn optreden.

Daarnaast kan bekkenpijn ontstaan doordat u ouder wordt, overgewicht hebt, zwaar werk verricht of veel hoest. Hierdoor worden uw spieren slapper. Bekkenklachten ontstaan vaak door verslapping van de buikspieren. Tot slot kan de pijn ontstaan door asymmetrie in het bekken door bijvoorbeeld beenlengteverschil.

Soorten bekkenpijn

Er zijn verschillende vormen van bekkenklachten. Niet al deze soorten zorgen voor uitstralende pijn naar bijvoorbeeld bil, benen en heupen. De soorten bekkenklachten waar u mee te maken kan krijgen zijn bekkeninstabiliteit, bekkendysfunctie en SI-gewrichtspijn.

Bij bekkeninstabiliteit zijn de banden die de botten van uw bekken bij elkaar houden verzwakt. Bekkendysfunctie zorgt voor stijfheid of slapheid van het bekken. SI-gewrichtspijn vorm van lage rugpijn.

Anatomie bekkenpijn

Symptomen van bekkenpijn

Symptomen die passen bij bekkenklachten zijn lage rugpijn, eventueel met uitstraling naar de buik, lies, heupen, billen of de schaamregio. In sommige gevallen kan de pijn ook uitstralen naar de knieën.

De pijn kan zeurend zijn of steken, afhankelijk van de activiteit die uitgevoerd wordt, zoals zitten, lopen of liggen. De klachten kunnen zich wisselend uiten, afhankelijk van de activiteit die op dat moment plaatsvindt, zoals zitten, lopen of liggen.

Andere symptomen waar u mee te maken kan krijgen zijn vermoeidheid, verstijfde spieren, niet lang op één been kunnen staan en moeite met traplopen, omdraaien in bed, langdurig zitten en wandelen.

De behandeling van uitstralende bekkenpijn

Voor het bepalen van de behandeling is het van belang te kijken naar het volledige lichaam. Meerdere factoren kunnen de oorzaak zijn van het bekkenpijn. De behandelmethode is gericht op het verbeteren van de symmetrie en stabiliteit van het bekken, het verminderen van de pijn en stijfheid.

Ook is de behandeling gericht op het verbeteren van de lichaamshouding. Door deze aspecten te verbeteren, komt het bekken opnieuw in balans en zal de pijn verminderen of zelfs verdwijnen. De behandeling kan zowel manueel zijn, als met behulp van oefeningen of een combinatie hiervan.

Onze zorg bij Fysio World Amsterdam

Zoals u heeft kunnen lezen kan bekkenpijn, eventueel met uitstraling naar buik, lies, bil en benen erg vervelend zijn en veel gevolgen hebben voor uw dagelijks leven. Mocht u klachten herkennen en hier iets aan willen doen?

Twijfel dan niet langer en neem contact met ons op. Dit kan via de website of door te bellen. Want bij Fysio World Amsterdam helpen wij u graag van uw klachten af.