Kan een fysiotherapeut helpen bij aanhoudende rugklachten na een ongeval?

Aanhoudende rugklachten na een ongeval kunnen veel veranderingen meebrengen in uw dagelijks leven. Zo kunt u moeite krijgen met het uitvoeren van uw werk, of zelfs dagelijkse activiteiten als het doen van de was niet meer goed uit te voeren. Het inschakelen van professionele hulp kan u daarom veel opleveren.

In deze blog vertellen wij u graag meer over de mogelijkheden die fysiotherapie biedt bij aanhoudende rugklachten na een ongeval.

Rugklachten na een ongeval

Er zijn ontzettend veel typen rugklachten die kunnen ontstaan na een ongeval. De soort klacht is erg afhankelijk van de aard en ernst van het ongeval en of er al dan niet letsel is ontstaan in uw rug. De meeste mensen ervaren pijn en stijfheid in (een deel) van de rug.

Dit kan gaan om zowel stekende als zeurende pijn. Daarnaast kunt u last hebben van tintelingen of een doof gevoel in de rug. Deze klachten kunnen opspelen in verschillende delen van de rug.

Veel voorkomende letsels in de rug die mogelijkerwijs ontstaan na een ongeval en de klachten in uw rug kunnen veroorzaken, zijn:

• spierverrekkingen;
  • kneuzingen;
  • een wervelbreuk;
  • een hernia;
  • een dwarslaesie.

Deze letsels ontstaan door de harde klap op uw rug tijdens het ongeval. Deze klap zorgt voor een enorm hoge belasting op de rug. Wanneer de structuren in uw rug deze belasting niet op kunnen vangen, zal er schade ontstaan. Hierdoor kunt u klachten krijgen.

Wat zijn aanhoudende rugklachten?

De duur van de rugklachten kan erg verschillen. We spreken van acute rugklachten wanneer deze klachten minder dan 6 weken aanhouden. De meeste rugklachten zijn acuut en doorgaans verdwijnen ze vanzelf.

Als de rugklachten 6 tot 12 weken aanhouden, noemen we dit langdurige rugklachten. Bij langdurige rugklachten heeft het lichaam tijd nodig om de onderliggende oorzaak van de klachten weg te nemen, wat resulteert in een langer herstelproces.

Indien het lichaam er niet in slaagt om de oorzaak van de klachten weg te nemen, houden de rugklachten aan.

We spreken van aanhoudende rugklachten wanneer de klachten 3 maanden of langer aanwezig zijn.

Onafhankelijk van de duur van de rugklachten kan fysiotherapie een belangrijke rol spelen in het versnellen of starten van het herstelproces.

Hoe langer de rugklachten echter aanhouden, hoe groter het belang wordt van een behandeling bij de fysiotherapeut.

Uw lichaam is namelijk zelf niet in staat om de oorzaak van de klachten weg te nemen, waardoor een interventie noodzakelijk is om het herstelproces in gang te zetten.

Aanhoudende rugpijn

Fysiotherapie bij aanhoudende rugklachten na een ongeval

Heeft u een ongeluk gehad en wilt u graag hulp bij uw herstel om zo goed en zo snel mogelijk uw doelen te behalen? Fysiotherapie is gericht op het behandelen van het geheel aan spieren, banden, gewrichten en zenuwen om de oorzaken van uw klachten weg te nemen en het lichaam zo de kans te geven om te herstellen van de gevolgen van het ongeluk.

Daarom is fysiotherapie een uitstekende keuze wanneer u last heeft van aanhoudende rugklachten.

De inhoud van de behandeling

De inhoud van de fysiotherapeutische behandeling is per persoon verschillend. Een effectief behandelplan bestaat namelijk uit behandelmethoden die bij de ernst en oorzaak van uw klachten passen en aansluiten bij uw doelen.

Wel zijn er een aantal behandelmethoden die veel worden gebruikt binnen de fysiotherapie.
Oefentherapie is een behandelmethode die veel wordt ingezet binnen de fysiotherapie om de belastbaarheid van uw rug langzaam weer op te bouwen middels laagdrempelige oefeningen.

Daarnaast verbetert oefentherapie de mobiliteit van uw rug. Ook kan de therapeut massage technieken toepassen die uw spierspanning verminderen en de bloedcirculatie verbeteren, waardoor het lichaam onder andere afvalstoffen af kan voeren en de aangedane structuren sneller kan herstellen.

Tot slot heeft de fysiotherapeut een adviserende rol en kan de therapeut uw vragen beantwoorden.

Fysio World Amsterdam bij rugklachten

Bij Fysio World Amsterdam kunt u terecht voor vakkundige behandelingen. Onze ervaren therapeuten helpen u graag bij het verminderen van de aanhoudende rugklachten na een ongeluk, zodat u uw activiteiten weer pijnvrij op kunt pakken.

Wilt u graag een afspraak maken of heeft u vragen? Neem dan gerust contact met ons op!