Hulp van de fysio wanneer er na een zwangerschap nog steeds lage rugklachten zijn

Lage rugpijn is een bekende klacht tijdens de zwangerschap. Deze pijn ontstaat als gevolg van het gewicht van de buik en de verandering in houding, waardoor er een overbelasting van de lage rugspieren ontstaat. In veel gevallen verdwijnt de rugpijn kort na de bevalling. In sommige gevallen blijft de rugpijn langer aanhouden. Als dit bij u het geval is, kunt u terecht bij Fysio World Amsterdam.
Fysio lage rugklachten na zwangerschap

Hoe ontstaat lage rugpijn tijdens de zwangerschap?

Lage rugpijn tijdens de zwangerschap ontstaat dus met name door het gewicht van de buik en de veranderde houding. Doordat de baarmoeder is verbonden aan de rugspieren, wordt de rug holler naarmate de buik groeit. De druk op de onderrug kan dan zorgen voor overbelasting van de lage rugspieren

Het risico op lage rugpijn tijdens de zwangerschap wordt beïnvloed door verschillende factoren. Zo beschrijft de beroepsgroep fysiotherapie (KNGF) dat de kans op lage rugklachten tijdens de zwangerschap groter is wanneer u eerder last hebt gehad van rugpijn of last hebt van bekkenpijn tijdens de zwangerschap. Daarnaast is de kans groter wanneer u rookt.

“Het beloop van lage rugklachten is over het algemeen positief: vanaf een paar dagen na de bevalling neemt de pijn vaak vanzelf af.”

Aanhoudende lage rugpijn na de bevalling

Het beloop van lage rugklachten is over het algemeen positief: vanaf een paar dagen na de bevalling neemt de pijn vaak vanzelf af. Dit kan wel een aantal dagen duren, omdat het lichaam de tijd nodig heeft om na de bevalling weer op kracht te komen. Helaas duurt het bij sommige vrouwen langer voordat de lage rugpijn wegneemt.

Als de klachten niet verdwijnen kan dat komen door bijvoorbeeld bewegingsangst of een laag activiteitenniveau. In sommige gevallen is de oorzaak van het aanhouden van de lage rugpijn niet duidelijk.

Hoe kan Fysio World Amsterdam helpen bij het verlichten van de lage rugklachten na de zwangerschap?

Tijdens het eerste consult bij Fysio World Amsterdam zal de fysiotherapeut een zo volledig mogelijk beeld vormen van uw klachten. Hierbij zal worden gekeken naar de zwangerschap, de bevalling, eventuele eerdere zwangerschappen en naar de tijd voor de zwangerschap. Naast de vragen die worden gesteld zal de therapeut ook een lichamelijk onderzoek uitvoeren.

Na het onderzoek stelt de fysiotherapeut samen met u behandeldoelen en een behandelplan op. Als u snel na de bevalling langskomt, zal het behandelplan er heel anders uitzien dan wanneer u een paar weken later komt. Daarom volgt hieronder een korte uitleg van de inhoud van de behandeling bij verschillende momenten na de bevalling.

Direct na de bevalling
Als u in de eerste week na de bevalling contact opneemt met de fysiotherapeut, zal er in eerste instantie alleen geadviseerd worden om rust te nemen en af en toe wat proberen te bewegen. In dit stadium heeft fysiotherapie niet zo veel effect en bestaat er een kans dat de klachten vanzelf verdwijnen.

Tot drie weken na de bevalling
Als de pijnklachten aan blijven houden in de drie weken na de bevalling, kan een fysiotherapeut wellicht meer voor u betekenen. Tijdens uw bezoek aan de praktijk zullen we u vooral voorlichting en adviezen geven. Waar de behandeling verder uit bestaat, is afhankelijk van de opgestelde behandeldoelen.

Langer dan 4 weken na de bevalling
Als de klachten na 4 tot 6 weken nog steeds niet verminderd zijn, zal de fysiotherapeut een oefenprogramma opstellen waarin de oefeningen steeds een beetje intensiever worden. De reden dat oefentherapie pas vier weken na de bevalling wordt toegepast, is omdat het uit de literatuur is gebleken dat deze therapievorm vóór die tijd nog weinig tot geen effect heeft op het herstel.

De duur van de behandeling verschilt per persoon. Er zullen regelmatig evaluatie momenten zijn waarin de fysiotherapeut samen met u kijkt hoe het gaat en of de opgestelde doelen worden bereikt.

Kom in contact met ons

Het is mogelijk dat de lage rugpijn die u heeft ervaren tijdens de zwangerschap langer aanhoudt dan u verwachtte. Dit is geen reden om u zorgen te maken, maar misschien vindt u het wel fijn om samen met de fysiotherapeut aan de slag te gaan en u van uw klachten af te helpen.

U kunt gerust contact opnemen als u vragen heeft of als u een afspraak wilt maken. Bij Fysio World Amsterdam werken we graag met u samen om uw lage rugklachten na de zwangerschap te verminderen.