Hoe kan een fysiotherapeut hoofdpijn vanuit de nek verhelpen?

Iedereen heeft wel eens last van hoofdpijn. De één wat vaker en heviger dan de ander. Hoe die hoofdpijn ontstaat kan sterk verschillen. De hoofdpijn kan plotseling opkomen of juist lang blijven hangen, deze kan stekend zijn of meer zeurend. Ook de bron van de hoofdpijn kan verschillen.

Bij tot wel 20% van alle hoofdpijnvormen is er sprake van hoofdpijn vanuit de nek. Bij hoofdpijn die ontstaat in de nek ligt de oorzaak van de pijn dus niet in het hoofd zelf.

Op deze pagina leest u meer over de oorzaken en symptomen van deze vorm van hoofdpijn. Ook lichten we toe wat fysiotherapie kan bijdragen aan de behandeling ervan.

Wat is de oorzaak van hoofdpijn vanuit de nek?

Vaak ontstaat hoofdpijn vanuit de nek door een onverwachte gebeurtenis, zoals een val of klap op het hoofd of de nek. Ook overbelasting van de nek door een verkeerde houding, kan leiden tot hoofdpijn vanuit de nek.

Sommige mensen lopen bijvoorbeeld met een wat vooruitstekend hoofd. Hierbij maakt de nek een scherpe hoek met de rug, waardoor de nek en het hoofd constant worden geprikkeld. Dit kan op zijn beurt leiden tot chronische nekpijn en hoofdpijn. Met name kantoormedewerkers, scholieren en studenten hebben te maken met een verkeerde houding.

De genoemde factoren kunnen een afwijking in de nek tot gevolg hebben. Voorbeelden hiervan zijn overbelaste spieren, scheve gewrichten of opgerekte banden en pezen. Hierdoor kan vervolgens pijn in de nek en het hoofd ontstaan.

Doordat het hoofd de hele dag wordt bewogen, kan de hoofdpijn gedurende de dag verergeren. Zo kan een lange werkdag of autorit ertoe leiden dat de pijn heviger wordt. Hiernaast kan het ervaren van stress de klachten verergeren.

Wat zijn bijkomende symptomen van hoofdpijn vanuit de nek?

Hoofdpijn vanuit de nek begint in de nek en straalt uit naar de zijkant en voorkant van het hoofd, soms zelfs tot boven de wenkbrauwen. De hoofdpijn is vaak zeurend van aard. Er is meestal geen sprake van een kloppende of schietende pijn.

Hoofdpijn vanuit de nek komt meestal voor in periodes van continue pijn. Deze periodes kunnen enkele uren tot weken duren. De hoofdpijn zit vooral aan één kant. Aan deze kant kunnen ook pijnklachten voorkomen in de schouder, arm of tussen de schouderbladen.

hoofdpijn vanuit de nek

Hoe kan fysiotherapie helpen bij hoofdpijn vanuit de nek?

De behandeling van hoofdpijn vanuit de nek is vooral gericht op het verminderen van pijn, het verbeteren van het functioneren van de nek en het voorkomen van terugkerende hoofdpijnklachten. Een fysiotherapeut is de aangewezen persoon om u hierbij te begeleiden.

Door middel van een grondig onderzoek zal allereerst worden bepaald waar de klachten precies vandaan komen. Op basis hiervan zal uw fysiotherapeut een persoonlijk herstelplan opstellen.

Binnen de behandeling zal de focus voornamelijk liggen op het verbeteren van de mobiliteit of beweeglijkheid van de nek en het aanpassen van de houding door middel van oefentherapie. Binnen de oefentherapie kunnen verschillende soorten oefeningen worden toegepast.

Zo zijn spierversterkende oefeningen vooral gericht op het vergroten van de belastbaarheid van de diepe nekspieren en focussen rekoefeningen op het verbeteren van de flexibiliteit. Ten slotte kan de houding verbeterd worden door een combinatie van spierversterkende oefeningen en rekoefeningen.

Om terugkeer van de hoofdpijn vanuit de nek te voorkomen is vooral een juiste houding van belang. Een fysiotherapeut kan u aanwijzingen geven voor het verbeteren van uw houding, maar u zal dit uiteindelijk zelf moeten doen.

Daarom is uw motivatie van groot belang bij het verminderen van hoofdpijn vanuit de nek.

Hulp bij hoofdpijn vanuit de nek bij Fysio World Amsterdam

Herkent u zich in de genoemde klachten? Onze fysiotherapeuten bij Fysio World Amsterdam helpen u graag van uw hoofdpijn af. Na het stellen van de juiste diagnose, stellen we een persoonlijk hersteltraject op waarin we u vervolgens zullen begeleiden.

Heeft u nog vragen of wilt u beginnen met uw herstel? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!