Fysiotherapie bij een pijnlijke nekhernia

Een nekhernia, ook wel herniated nucleus pulposus (HNP), komt met enige regelmaat voor. Het is een aandoening waarbij de tussenwervelschijven in de nek beschadigd zijn. Dit kan veel pijn veroorzaken. Daarnaast treden er in sommige gevallen zelfs uitvalsverschijnselen op in de arm. Een hernia kan in alle gedeelten van de wervelkolom voorkomen. De meeste nekhernia’s bevinden zich laag in de nek, tussen de zesde en zevende halswervel.

Omdat het een kwetsbaar gebied is, is opereren vaak geen goede optie. Met gerichte fysiotherapie kunnen wij u mogelijk wel helpen of ontlasten.

Hoe ontstaat een nekhernia?

De oorzaak van een nekhernia kan verschillen. Voorbeelden zijn slijtage, ouderdom, overbelasting, een verkeerde houding of een trauma. Tussen de halswervels bevinden zich halstussenwervelschijven, die de schokken opvangen.

De halstussenwervelschijven hebben een stevige buitenkant van bindweefsel (annulus fibrosus) en een elastische, zachte binnenkant (nucleus). Wanneer de wand van een tussenwervelschijf verzwakt, kan de elastische kern door de wand naar buiten puilen. Dan spreken we van een nekhernia.

De pijn ontstaat doordat de uitstulping tegen een zenuw aandrukt waardoor de zenuw geïrriteerd raakt.

Wie kan een nekhernia krijgen?

Iedereen kan een nekhernia krijgen. Waarom de ene persoon wel een nekhernia krijgt en iemand anders niet, is niet bekend. In bepaalde families komen nekhernia’s vaker voor. Daarnaast kan roken de slijtage van de tussenwervelschijven versnellen. Ook ouder worden zorgt voor slijtage van de halstussenwervelschijf. Die slijtage kan weer een oorzaak zijn van een nekhernia.

Wat de aanleiding ook is, iedereen kan een nekhernia ontwikkelen.

Symptomen bij een nekhernia

Sommige mensen hebben geen last van hun nek zelf, wanneer zij een nekhernia hebben. Anderen hebben eerst last van hun nek en daarna ontwikkelen ze een nekhernia. Pijn in de nek is om die reden niet altijd aanwezig bij een nekhernia.

De volgende symptomen kunnen wijzen op een nekhernia:

• pijn in uw nek
  • hoofdpijn
  • uitstralende pijn in uw schouder, arm en hand
  • toenemende pijn bij hoesten, niezen of persen
  • uw arm kan prikkelend, tintelend of gevoelloos aanvoelen
  • krachtverlies in uw schouder, arm en hand
  • verlammingsverschijnselen in uw arm

“De oorzaak van een nekhernia kan verschillen. Voorbeelden zijn slijtage, ouderdom, overbelasting, een verkeerde houding of een trauma. “

De diagnose van een nekhernia

De diagnose kan gesteld worden door middel van een lichamelijk onderzoek. Dit kan eventueel ook nog bevestigd worden met een MRI-scan en/of röntgenfoto. Met een röntgenfoto kan de botstructuur bekeken worden en kan de inzakking van de nektussenwervelschijf worden vastgesteld.

Een MRI-scan is de beste methode om te zien of u een hernia hebt. Met behulp van een MRI-scan kan duidelijk worden of er sprake is van een uitstulping en eventuele zenuwbeknelling.

Behandeling van een nekhernia

De behandeling van een nekhernia bestaat uit een combinatie van pijnstillers, beweging en rust. Doordat u rust neemt, vermindert de belasting op uw nek. 85% Van de mensen herstelt op deze manier binnen ongeveer twee maanden.

In sommige gevallen moet de hernia geopereerd worden door middel van wervelkolomchirurgie. Tijdens de operatie wordt de uitstulping van de nektussenwervelschijf verwijderd. De zenuw die de pijn veroorzaakte, krijgt dan weer genoeg ruimte en de pijn zal verdwijnen.

Gelukkig is een operatie niet altijd nodig en kan fysiotherapie ook helpen, omdat een operatie ook risico’s met zich meebrengt.

Fysiotherapie bij een pijnlijke nekhernia

Een fysiotherapeut kan u helpen met het verminderen van de pijn en het laten toenemen van de bewegelijkheid in uw nek. Dit kan door middel van verschillende technieken om vastzittende structuren rondom uw hernia los te maken. Hierdoor voelt uw nek soepeler en vrijer. Daarnaast kan de fysiotherapeut u een juiste lichaamshouding aanleren en uw kracht en stabiliteit vergroten door middel van gerichte oefeningen.

Wat u wel en niet mag doen, hangt af van uw klachten.

Fysiotherapie bij Fysio World Amsterdam

Bij Fysio World Amsterdam werken ervaren therapeuten die u graag helpen bij het behandelen van uw klachten ten gevolge van de nekhernia. Samen stellen wij een behandelplan op om ervoor te zorgen dat u de vakkundige hulp krijgt die u nodig heeft.

Blijf niet rondlopen met pijn, vragen of twijfels en neem nu contact met ons op om een afspraak te maken. Dit kan gemakkelijk via onze website en dan zien we u graag snel in onze praktijk in Amsterdam Oost!