Hoe kan een fysiotherapeut helpen bij een spierverrekking in de nek?

Veel mensen kennen wel het gevoel van een verrekte spier. Wanneer dit in de nek gebeurt, kan dit erg vervelend zijn. De nek wordt immers de hele dag door gebruikt

In de meeste gevallen is een spierverrekking in de nek niet ernstig en herstelt deze vanzelf. Wanneer dit echter niet zo is, of wanneer de klachten steeds terugkomen, dan kan fysiotherapie u mogelijk van uw klachten af helpen.

Op deze pagina leest u wat wij voor u kunnen betekenen bij uw herstel.

Hoe kan een spierverrekking in de nek ontstaan?

Een spierverrekking in de nek ontstaat wanneer de spiervezels plotseling overmatig worden uitgerekt of belast. Dit kan vervolgens leiden tot kleine scheurtjes in de spiervezels. Hieronder geven we een aantal mogelijke oorzaken van zo’n plotselinge overmatige uitrekking of belasting van de spiervezels.

Onverwachte beweging

Een snelle, onverwachte beweging van de nek, zoals draaien, buigen of kantelen, kan de spieren overbelasten en kan leiden tot verrekkingen.

Slechte houding

Wanneer u langdurig in een slechte houding zit of staat, kan dit de nekspieren overmatig belasten. Wat uiteindelijk weer tot een verrekking kan leiden. Bij een slechte houding kunt u denken aan voorovergebogen werken achter een bureau of met een gebogen nek langdurig naar een scherm kijken.

Overmatige fysieke belasting

Ook het optillen of dragen van zware voorwerpen zonder de juiste techniek kan leiden tot overbelasting en spierverrekkingen.

Verkeerde slaaphouding

Slapen in een ongemakkelijke positie of met een slecht kussen kan leiden tot een verkeerde uitlijning van de nekspieren en het ontstaan van verrekkingen.

Trauma of letsel

Wanneer u letsel hebt aan de nek, bijvoorbeeld door een auto-ongeluk, kan dit leiden tot overmatige spanning op de nekspieren en verrekkingen.

Overmatige stress en spanning

Ten slotte kan het langdurig ervaren van stress en spanning leiden tot spierspanning in het hele lichaam, waaronder van uw nekspieren. Dit kan bijdragen aan het ontstaan van verrekkingen.

Wat zijn de symptomen van een spierverrekking in de nek?

Wanneer u een spier in uw nek heeft verrekt, dan doet deze spier pijn bij het aanspannen. Bijvoorbeeld wanneer u uw hoofd beweegt. De pijn kan variƫren van mild tot ernstig en kan scherp, stekend of dof aanvoelen.

Ook kan de pijn uitstralen naar aangrenzende delen van de nek en naar de schouders of het hoofd. Een ander veelvoorkomend symptoom is stijfheid, veroorzaakt door de spanning in de verrekte spier. Hierdoor kan het moeilijk zijn om uw hoofd te bewegen.

Andere en minder vaak voorkomende symptomen van een spierverrekking in de nek zijn gevoeligheid bij aanraking en spierkrampen. Spierkrampen zijn plotselinge, onvrijwillige samentrekkingen van de spieren.

spierverrekking in de nek

Fysiotherapie bij een spierverrekking in de nek

Hoewel de klachten door een spierverrekking in de nek bij de meeste mensen vanzelf over gaan door rust te nemen. Is dit niet altijd het geval. Wanneer de klachten na twee tot vier weken nog niet zijn verdwenen is het verstandig om contact op te nemen met een fysiotherapeut.

Onze fysiotherapeuten kunnen op basis van uw klachten en individuele behoeften een persoonlijk behandelplan opzetten.

In de beginfase van uw behandeling zal de focus liggen op het verminderen van de pijn, onder andere door het gebruik van massagetechnieken. Wanneer de pijn iets is afgenomen, zullen onze fysiotherapeuten u begeleiden bij het geleidelijk herstellen van de bewegingsvrijheid van uw nek.

Dit doen we met behulp van geleide mobilisatieoefeningen. Dit zijn oefeningen waarbij u uw nek onder begeleiding in beweging brengt.

Ook kan uw behandeling bestaat uit rekoefeningen om de flexibiliteit van de nekspieren te herstellen en spierspanning te verminderen. Vervolgens kunnen krachtoefeningen worden toegepast om de nekspieren te versterken en de stabiliteit te vergroten.

Ten slotte kunnen onze fysiotherapeuten u advies geven over uw houding om een herhaalblessure te voorkomen.

Herstel van een spierverrekking in de nek bij Fysio World Amsterdam

Onze fysiotherapeuten bij Fysio World Amsterdam helpen u graag van uw klachten door een spierverrekking in uw nek af. Na het stellen van de juiste diagnose zullen we aan de slag gaan met uw behandeling, waarbij we de kans op een herhaalblessure zo klein mogelijk maken.

Herkent u zich in de genoemde klachten of wilt u graag beginnen met uw herstel? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!