Wij helpen bij een terugkerende hamstringblessure

Voor veel mensen klinkt een hamstringblessure vrij bekend. U kunt het zelf gehad hebben of mensen kennen die het gehad hebben. Schade aan de hamstrings is een veelvoorkomend probleem dat veel optreedt bij sporters. Vaak ontstaat het bij sprintjes of snel draaien. Een hamstringblessure kan lange tijd last veroorzaken. Wanneer er geen of een onvolledige behandeling wordt gedaan, kunnen de klachten na een tijdje weer terugkeren.

Bij een hamstringblessure kan de fysiotherapeut u helpen om weer zonder problemen te kunnen sporten. Als de pijn vaker terugkomt, is een goede behandeling juist van belang om u volledig van de klachten af te helpen.

De symptomen van een hamstringblessure

De symptomen van een hamstringblessure kunnen variëren. Vaak heerst er een stekende pijn aan de achterkant van het bovenbeen. Hiernaast ervaren veel patiënten een vorm van kramp op deze plek.

Bij een ernstige hamstringblessure is er sprake van een spierscheuring. In dit geval zijn uw symptomen afhankelijk van de ernst van de scheuring. Bij een lichte scheuring zult u zonder klachten kunnen wandelen, maar kunt u tijdens het buigen een lichte pijn ervaren. Bij een zwaardere scheur kan wandelen al zorgen voor lichte tot erge pijn. Wanneer u op de hamstring drukt zal dat ook gevoelig zijn.

Symptomen Hamstringblessure

Hoe ontstaat een hamstringblessure?

De hamstrings zijn drie spieren aan de achterkant van uw bovenbeen. Ze lopen van uw bil tot de knieholte. Bij een snelle of verkeerde beweging kan een van de spieren verrekken of ingescheurd raken. Hierdoor ontstaan hamstringblessures vaak tijdens het sporten. Denk hierbij aan voetbal, hockey, atletiek of andere sporten waarbij snelle sprintjes en wendbaarheid nodig zijn.

Als u na een snelle beweging of oprekking opeens last heeft van pijn ter hoogte van de hamstrings, is de kans op een blessure aanwezig. U kunt dan onderzoeken of de pijn erger wordt bij het rekken of aanspannen van de hamstrings. Dit gebeurt tijdens het actief buigen en passief rekken van het been.

De risicofactoren van een hamstringblessure zijn voorgaand letsel, vermoeidheid of een slechte warming-up. Wanneer u dus in het verleden al hamstringklachten heeft gehad, vergroot dit de kans op een nieuwe scheur of verrekking. Ook is een goede warming-up erg belangrijk om de spieren goed op te rekken en ze flexibeler te maken.

“Bij Fysio World Amsterdam werken fysiotherapeuten met veel kennis en ervaring. Zij zijn opgeleid om u zo snel en goed mogelijk te laten herstellen.”

Hoe de behandeling eruit ziet

De fysiotherapeut kan u helpen wanneer u last heeft van een hamstringblessure. Ook als deze al meerdere keren is teruggekomen. De behandelaar zal als eerst onderzoeken hoe ernstig de scheuring of verrekking is. Ook zal er onderzocht worden hoe de blessure is ontstaan. Wanneer hier kennis van is genomen, zal de fysiotherapeut bepalen wat het meest effectieve behandelplan is. Ook zal er worden voorspeld wanneer u weer intensief kunt sporten.

In het begin van de behandeling zal de nadruk liggen op herstel en ontspanning van het beschadigde spierweefsel. Hierna zult u oefeningen kunnen doen om de hamstrings te trainen. Dit zullen oefeningen zijn met als doel het oprekken en versterken van de spieren. Op deze manier zal de kans op terugkeer van de klachten verkleind worden. Wanneer de hamstrings sterker zijn, is de kans op een scheuring of rekking namelijk kleiner.

De hulp van Fysio World Amsterdam

Bij Fysio World Amsterdam werken fysiotherapeuten met veel kennis en ervaring. Zij zijn opgeleid om u zo snel en goed mogelijk te laten herstellen. Een (terugkerende) hamstringblessure is een erg vervelende aandoening waar u natuurlijk niet lang mee wilt rondlopen.

Als u na het lezen van dit artikel twijfelt of u een hamstringblessure heeft, raden wij u aan om een afspraak te maken. De fysiotherapeut zal dan onderzoeken wat er aan de hand is en hoe u het best geholpen kunt worden. Op deze manier hopen wij dat u zo snel mogelijk weer klachtenvrij op het sportveld kunt staan, of uw dagelijkse bezigheden kunt voltooien.

Fysiotherapie bij Fysio World Amsterdam

Ischiasklachten kunnen erg vervelend zijn en uw dagelijks leven behoorlijk beïnvloeden. Herkent u zich in bovenstaande symptomen? Blijf hier dan niet langer mee rondlopen, maar neem contact op met Fysio World Amsterdam. De fysiotherapeuten bij Fysio World Amsterdam helpen u graag van uw klachten af, zodat u weer pijnvrij kunt bewegen.

Bent u benieuwd wat Fysio World Amsterdam voor u kan betekenen of heeft u vragen? Neem dan vrijblijvend contact op met de praktijk.