Wat kan een fysiotherapeut doen bij SAPS klachten?

De meest voorkomende oorzaak van schouderklachten bij volwassenen is het subacromiaal pijnsyndroom, ook wel SAPS genoemd. Dit is een verzamelnaam voor allerlei schouderklachten die zich onder het schouderdak bevinden.

Vooral het heffen van de bovenarm kan hierbij erg pijnlijk zijn doordat de structuren onder het schouderdak betrokken zijn bij deze beweging. Ben je benieuwd hoe dit precies zit en hoe fysiotherapie kan helpen bij de behandeling van de klachten? Lees dan vooral verder!

Mogelijke oorzaken van het subacromiaal pijnsyndroom (SAPS)

Tussen het schouderdak en de kop van de bovenarm bevinden zich een aantal structuren, waaronder spieren, pezen en slijmbeurs. Het schouderdak dient als bescherming van deze structuren.

Overbelasting kan ertoe leiden dat de spieren en pezen geïrriteerd raken en opzwellen, waardoor de ruimte tussen het schouderdak en de kop van de bovenarm kleiner wordt. Hierdoor kunnen de structuren die zich bevinden in deze ruimte bekneld raken, wat pijnklachten met zich meebrengt.

De ruimte tussen het schouderdak en de kop van de bovenarm kan ook kleiner worden wanneer de bovenarm te ver naar boven toe verplaatst.

Dit kan gebeuren wanneer de rotator cuff spieren niet goed samenwerken. De rotator cuff is de benaming voor een groep van vier kleine, dieper gelegen spieren die betrokken zijn bij de stabilisatie en beweging van het schoudergewricht.

Symptomen van het subacromiaal pijnsyndroom

De pijn bij het SAPS wordt vooral aan de buitenzijde van de schouder ervaren, maar kan ook uitstralen naar de bovenarm en soms zelfs naar de hand. Wanneer je je arm opheft, zul je de pijn vooral voelen wanneer je arm horizontaal is.

Hiernaast kan het einde van de beweging pijnlijk zijn, net zoals draaibewegingen van de bovenarm. Ten slotte kan het SAPS gepaard gaan met krachtverlies en stijfheid, wat ertoe leidt dat je moeite kunt ervaren met het volledig optillen van je arm.

SAPS

Fysiotherapie bij het subacromiaal pijnsyndroom

Een fysiotherapeut kan de diagnose SAPS stellen aan de hand van een lichamelijk onderzoek en een gesprek waarin vragen worden gesteld over jouw klachten. Ook gaat de fysiotherapeut op zoek naar de oorzaak van het SAPS.

De behandeling is namelijk erg afhankelijk van de oorzaak van de klachten. Op basis van de eerste afspraak kan een behandelplan opgesteld worden dat als doel heeft om je klachten en de oorzaak van je klachten weg te nemen.

Mocht het SAPS zijn ontstaan door overbelasting, dan is het nemen van rust ontzettend belangrijk. Verder zal de behandeling zich vooral richten op het verminderen van de pijn en het verbeteren van de beweeglijkheid en spierfunctie.

Oefentherapie zal hierbij een belangrijk onderdeel zijn. Aan de hand van rekoefeningen en krachttraining gaan we aan de slag om de spieren rondom je schouder te versterken en de stabiliteit te verbeteren. Om een optimaal herstel te bevorderen, zal je deze oefeningen uitvoeren zowel onder begeleiding in de praktijk als zelfstandig bij thuis.

Wanneer nodig zullen we je helpen om je houding te verbeteren. Dit kan van belang zijn om overmatige spanning op de schouder te verminderen.

Hiernaast kunnen onze fysiotherapeuten advies geven over activiteiten die je in het dagelijks leven uitvoert. Mogelijk verergeren sommige activiteiten namelijk de irritatie van de schouder. Door deze factoren weg te nemen, zal je schouder een betere kans krijgen om te herstellen.

Herstellen van het SAPS bij Fysio World Amsterdam

Herken je je in de genoemde klachten en denk je te maken te hebben met het SAPS? Onze fysiotherapeuten bij Fysio World Amsterdam helpen je graag bij je herstel. Na het stellen van de juiste diagnose stellen we een persoonlijk behandelplan op.

Hier zullen we je vervolgens bij begeleiden, zodat je klachten zoveel mogelijk verminderen. Heb je nog vragen of wil je beginnen met je herstel? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!