Wat kan een fysiotherapeut doen als mijn knie verdraaid is?

Je kunt je knie plotseling verdraaien tijdens het sporten of gewoon door het maken van een verkeerde beweging gedurende je dagelijkse activiteiten. Een ongeluk zit in een klein hoekje immers.

Het verdraaien van je knie veroorzaakt pijn, zwelling en ongemak. Gelukkig kan een fysiotherapeut helpen bij het herstellen van de mobiliteit en functionaliteit van je knie nadat je deze hebt verdraaid.

Wat gebeurt er precies wanneer ik mijn knie verdraai?

Zoals al benoemd, komt een verdraaide knie door het maken van een verkeerde beweging. Door deze verkeerde beweging komen er grote krachten op de spieren en banden rondom de knie te staan.

Wanneer deze kracht niet opgevangen kan worden door deze spieren en banden, geven deze een tegenreactie. Zo kun je last krijgen van pijn en kan er een zwelling ontstaan in het kniegewricht.

De schade die ontstaat na het verdraaien is afhankelijk van de structuur waarop de grote krachten hebben aangegrepen. Bij een verdraaide knie zijn het gewricht zelf, de kniebanden, de knieschijf en de meniscus niet kapot.

Wat te doen na het verdraaien van de knie?

Direct na het verdraaien van je knie, wordt geadviseerd om te koelen om de pijn en zwelling te verminderen. Het advies is altijd om binnen de pijngrenzen zoveel mogelijk normaal te blijven bewegen.

Bewegen is namelijk goed voor de genezing vanwege het in stand houden van de doorbloeding en het tegengaan van stijfheid.

Is de pijn ernstig, dan is het verstandig om rustig(er) aan te doen. Het wordt geadviseerd om geen kussen onder de knie te leggen, aangezien de knie dan in gebogen houding stijf wordt.

Wanneer de zwelling na enkele dagen nog niet geheel weg is, dan kan het verstandig zijn om de knie te laten onderzoeken.

Knie Verdraaid

Wat kan een fysiotherapeut doen als mijn knie verdraaid is?

Voor een behandeling van start kan gaan, is het belangrijk om vast te stellen wat de ernst en oorzaak zijn van jouw blessure. Dit kan gedaan worden door je huisarts, maar ook zeker door een fysiotherapeut.

De fysiotherapeut kan de oorzaak en ernst vaststellen door fysieke tests, bewegingsbereikmetingen en eventuele beeldvormende onderzoeken.

Het voordeel van een fysiotherapeut is dat de fysiotherapeut op basis van de uitkomsten gelijk een behandelplan kan opstellen en deze met jou kan starten.

De behandeling van een verdraaide knie

Het belangrijkste doel van fysiotherapie bij het behandelen van een verdraaide knie is het verminderen van de pijn en de zwelling. Hier gebruikt een fysiotherapeut verschillende technieken voor, zoals ijsbehandeling, compressietherapie en specifieke oefeningen.

Daarnaast zal je fysiotherapeut focussen op het verbeteren van je mobiliteit door middel van mobilisatie- en rektechnieken. Ook krachttraining zal een essentieel onderdeel zijn van de behandeling.

De krachttraining bestaat uit verschillende oefeningen die voor een deel ook voor thuis worden meegegeven. De verbeterde mobiliteit en kracht draagt bij aan de stabiliteit van de knie en daarmee aan het voorkomen van het opnieuw verdraaien van de knie.

Tot slot is educatie een belangrijk onderdeel van de behandeling bij de fysiotherapeut. Zo leer je wat je het beste kan doen om verdere schade te voorkomen en hoe je de belasting op je knie goed kunt opbouwen na de verdraaiing.

Het effect van fysiotherapie

Het effect van de behandelingen van de fysiotherapeut is grotendeels afhankelijk van je eigen betrokkenheid en toewijding.

Dit heeft vooral te maken met het consequent blijven uitvoeren van de oefeningen, maar ook met het opvolgen van de adviezen en het bespreken van vragen of zorgen met je fysiotherapeut.

Fysiotherapie bij Fysio World Amsterdam

Heb jij je knie verdraaid? Of heb je hier eerder last van gehad en wil je jouw mobiliteit of kracht verbeteren?

De fysiotherapeuten van Fysio World Amsterdam staan je graag bij in dit proces door middel van gerichte therapieën, oefeningen en educatie.

Maak daarvoor snel een afspraak door telefonisch of via het contactformulier contact met ons op te nemen!