Onze zorg bij pijn door artrose van de schouder

Naar schatting hebben ruim 1,5 miljoen Nederlanders artrose. Artrose is een aandoening die de gewrichten in het lichaam aantast. Het kan op verschillende plekken voorkomen, waaronder in de schouder.

Artrose kan veel vervelende gevolgen hebben die je op dagelijkse basis kunnen belemmeren. Zo kun je pijn ervaren tijdens het bewegen en bijvoorbeeld slecht slapen vanwege de pijn in de schouder.

Fysiotherapie is een effectieve behandelmethode om de symptomen van artrose te verlichten en je te helpen veilig te blijven bewegen. Ben je benieuwd hoe de behandeling bij de fysiotherapeut eruit ziet wanneer je pijn heeft door artrose van de schouder? Op deze blog leest je hier meer over.

Wat is artrose?

Artrose is een vorm van reuma waarbij een of meerdere gewrichten in uw lichaam worden aangetast. Een gewricht is een punt waar twee of meer botten samenkomen. Om te zorgen dat deze botstukken soepel over elkaar heen kunnen bewegen, zit er een laagje kraakbeen tussen de botten.

In het geval van artrose is dit laagje kraakbeen in kwaliteit verminderd. Het is bijvoorbeeld dunner en zachter geworden.

Door de kwaliteitsvermindering van het kraakbeen, kunnen de onderliggende botten vervormen. Vaak ontstaan er knobbels, ook wel osteofyten genoemd. Tot slot kan artrose leiden tot het ontsteken van het gewricht.

Waardoor ontstaat artrose in de schouder?

De oorzaken van artrose zijn nog niet precies bekend. Wel komt artrose vaker voor na het 45e levensjaar, bij vrouwen en bij mensen met overgewicht. Ook het hebben van artrose in andere gewrichten of het eerder opgelopen hebben van botbreuken, verhoogt het risico op artrose.

Daarnaast wordt artrose in verband gebracht met het jaren uitvoeren van zware lichamelijke activiteiten.

Schouder pijn

Wat zijn de symptomen van artrose van de schouder?

De voornaamste klacht van artrose van de schouder is pijn in en rondom de schouder. Deze pijn wordt vaak erger bij bewegen. De pijn ontstaat niet door de veranderingen in kwaliteit van het kraakbeen.

Het kraakbeen bevat namelijk geen zenuwen. De pijn bij artrose wordt veroorzaakt door veranderingen in het gewricht, zoals de vervormingen van het bot. Dit kan druk geven op omliggende weefsels.
Naast pijn is stijfheid een veelvoorkomend symptoom van artrose. De stijfheid kan bewegingsbeperkingen tot gevolg hebben. Ook crepitaties komen voor bij mensen die last hebben van artrose. Crepitaties zijn krakende geluiden die de schouder maakt tijdens het bewegen.

Wanneer er sprake is van een ontsteking in het gewricht, kan er ook zwelling van het schoudergewricht ontstaan. Tot slot is het verzwakken van de spieren rondom het gewricht een veelvoorkomend symptoom van artrose.

Onze zorg bij pijn door artrose van de schouder

Artrose is een chronische aandoening die niet te genezen is. De behandeling van artrose is dan ook gericht op het verlichten van de symptomen. Het verlichten van de symptomen zorgt ervoor dat jij kunt blijven bewegen. Dit is essentieel om ergere klachten te voorkomen.

De zorg die wij bieden bij pijn door artrose van de schouder is afhankelijk van de klachten die jij ervaart en het doel dat je hebt met de behandeling. Daarom zal de eerste afspraak bestaan uit een vraaggesprek en een lichamelijk onderzoek. De informatie uit dit gesprek kan de therapeut meenemen in het opstellen van het meest effectieve behandelplan voor jou.

De fysiotherapeut kan jou tijdens de behandeling adviezen geven om op een juiste manier te blijven bewegen. Ook kan de therapeut je specifieke oefeningen geven die de structuren rondom jouw schouder, zoals de spieren en gewrichtsbanden, sterk en flexibel maken of te houden. Dit kan de pijnklachten laten afnemen.

Daarnaast speelt de fysiotherapeut een belangrijke adviserende rol. Zo kan de therapeut jou helpen in het bepalen van de juiste mate van belasting van jouw schouder.

Fysio World Amsterdam helpt bij artrose klachten

Herken je de klachten van artrose? Schroom dan niet om contact met ons op te nemen! Bij Fysio World Amsterdam werken ervaren fysiotherapeuten die jou graag helpen bij het verlichten van jouw symptomen.