Heeft u last van klachten door een hallux rigidus

Een hallux rigidus is een verstijving van de grote teen. Hallux is de Latijnse term voor grote teen en rigidus betekent stijf. Om precies te zijn is bij een hallux rigidus het gewricht van de grote teen verstijft. Dit gewricht bestaat uit het eerste middenvoetsbeentje en het kootje van de grote teen. Tussen deze twee botjes zit een laagje kraakbeen. Bij een hallux rigidus ontstaan hier de klachten.

Omdat de klachten lang aanwezig kunnen zijn en bijzonder vervelend kunnen worden, vertellen wij u graag meer over hoe wij u kunnen helpen.

Hoe ontstaat een hallux rigidus?

Naarmate mensen ouder worden, kan de samenstelling van het kraakbeen tussen de twee botjes veranderen. Dit hoeft niet altijd tot klachten te leiden. Bij ziektes zoals artrose slijt het kraakbeen echter overmatig. In deze gevallen kan het kraakbeen dun en brokkelig worden en soms zelfs in zijn geheel verdwijnen. Het lichaam kan dit vervolgens niet meer zelf herstellen, waardoor ruwe botoppervlakken tegen elkaar aan schuren bij het bewegen van het gewricht.

Door deze overbelasting kan er rondom de randen van de op elkaar schurende botten, nieuwe botgroei ontstaan, in de vorm van botuitsteeksels. Een botuitsteeksel wordt ook wel een osteofyt genoemd. De huid die tegen deze osteofyten aan ligt kan dik, rood en gevoelig worden. Ook kan het gewricht minder goed vrij bewegen, doordat de osteofyten de bewegingsvrijheid beperken.

“Bij een hallux rigidus kan er veel winst behaald worden met fysiotherapie.”

Wat zijn oorzaken van een hallux rigidus?

Hierboven werd al even kort benoemd dat artrose een duidelijke aanleiding kan geven tot het ontstaan van een hallux rigidus. Ook reumatoïde artritis (reuma) en jicht kunnen een hallux rigidus veroorzaken. Bij slijtage van een gewricht is het niet altijd even duidelijk wat de oorzaak was, omdat meerdere factoren een rol kunnen spelen. Een verkeerde herhalende beweging kan over langere periode ook zorgen voor slijtage van een gewricht.
Hallux rigidus

Welke klachten passen er bij een hallux rigidus?

Bij een hallux rigidus staat vooral pijn in de grote teen op de voorgrond. Daarnaast is het vaak kenmerkend dat de pijn zich vooral in de ochtend voordoet, samen met opstartpijn. Ook kan het afwikkelen van de voet een probleem zijn en voor veel pijn zorgen. Bij het ontstaan van osteofyten kan de huid rondom deze botaangroeiingen pijnlijk zijn. In sommige gevallen kan de voet ook gezwollen zijn.
Hallux rigidus

Wat kunt u zelf doen bij een hallux rigidus?

In de eerste instantie wordt een hallux rigidus conservatief behandeld. Dit wil zeggen dat er eerst gekeken wordt naar behandelmethodes waarbij er geen operatie nodig is en er geen medicatie gebruikt hoeft te worden. In het begin kan bijvoorbeeld vooral gekeken worden naar de pijnlijke drukplekken op de voet. Hiervoor is het belangrijk om de juiste schoenen te hebben. Brede schoenen verlagen de druk op de knobbel van de voet. Ook steunzolen met een niet-flexibele zool kunnen de pijn doen verminderen.

Fysiotherapie bij een hallux rigidus?

Bij een hallux rigidus kan er veel winst behaald worden met fysiotherapie. De fysiotherapeut geeft informatie, adviezen en oefeningen om het natuurlijke herstel van de hallux rigidus te bevorderen. In de meeste gevallen zijn twee tot vier behandelingen voldoende. De focus bij de behandeling ligt op losmaakoefeningen die ervoor zorgen dat de voet weer loskomt en het trainen van het peesblad onder de voet.

Bij Fysio World Amsterdam hebben wij een topteam van ervaren fysiotherapeuten, waar u binnen maximaal 48 uur geholpen wordt. Na het intakegesprek en het in kaart brengen van de klachten, kan een persoonlijk behandelplan worden opgesteld.

Ook kunnen onze fysiotherapeuten uitzoeken wat eventueel de oorzaak was van het ontstaan van de hallux rigidus, bijvoorbeeld door een verkeerd looppatroon. Hierdoor wordt ook de kans op het terugkeren van de klacht verminderd.

Heeft u last van een hallux rigidus? Maak een afspraak bij onze fysiotherapeuten voor een intakegesprek!