Hoe kan een fysio helpen bij klachten door een versleten rug?

Klachten door een versleten rug

Gedurende het leven krijgt de rug veel te voortduren. Rugklachten zijn een groot probleem in onze maatschappij. Rugklachten kunnen al op vroege leeftijd ontstaan, alhoewel een versleten rug dan nog niet vaak voorkomt.

Op latere leeftijd is slijtage vaker de oorzaak van rugklachten. Een versleten rug wordt in medische termen ook wel artrose in de rug of spondylose genoemd. In Nederland hebben ruim 1,5 miljoen mensen artrose. Slijtage is niet omkeerbaar, maar de klachten kunnen wel beheersbaar worden met behulp van een fysiotherapeut.

Wij vertellen u graag meer over hoe wij u hierbij kunnen helpen.

Klachten Versleten Rug

Oorzaken en symptomen van een versleten rug

De rug bestaat uit ruggenwervels en tussenwervelschijven. Bij een versleten rug slijt het kraakbeen van de tussenwervelschijven. Tussen twee ruggenwervels zit een tussenwervelschijf. Deze tussenwervelschijven zorgen voor demping van grote krachten en voor beweeglijkheid in de rug. Deze schijven kunnen slijten en daardoor minder bestand worden tegen de belasting.

Het is lastig om hiervoor een eenduidige oorzaak te benoemen. Een versleten rug kan leeftijdsgerelateerd zijn. Daarnaast kan overbelasting een oorzaak zijn. Mensen met een lichamelijk zwaar beroep, bijvoorbeeld mensen die in de bouw hebben gewerkt of nog werken, hebben vaker last van een versleten rug. Tevens kan overgewicht, sporten of veel tillen en bukken leiden tot slijtage.

Een versleten rug uit zich meestal in pijn of stijfheid. Dit kan ook alleen opkomen bij het starten van bewegingen, zogenoemde startpijn en startstijfheid. Stijfheid in de rug zorgt ervoor dat de wervels minder goed kunnen bewegen, waardoor u ook moeite krijgt met bewegen. Pijn in de rug is een veelvoorkomend symptoom. De pijn kan ook uitstralen naar andere gebieden. Bij slijtage lager in de rug kan de pijn bijvoorbeeld uitstralen naar de heupen en de benen.

Als gevolg van slijtage van de tussenwervelschijven kan de vorm van de rug veranderen. Hierdoor kan er druk ontstaan op omliggende weefsels, zoals zenuwen, wat kan zorgen voor pijn en irritatie. Tevens kan krachtverlies optreden en kunnen tintelingen in het lichaam ervaren worden. Dit laatste is vooral in de benen.

“Het laatste deel van de behandeling is gericht op preventie van verdere slijtage. Met oefentherapie kan het resterende kraakbeen van de tussenwervelschijven in goede conditie worden gehouden.”

Wat kan een fysiotherapeut voor u betekenen bij een versleten rug?

Slijtage is helaas niet te herstellen, maar de fysiotherapeut kan wel helpen de klachten te verminderen en het slijtageproces te vertragen. Wanneer u met rugklachten bij de fysiotherapeut komt, zal er een vraaggesprek en een lichamelijk onderzoek plaatsvinden. Hierdoor krijgen wij een beter beeld van uw klachten en voorgeschiedenis waardoor wij u beter kunnen helpen.

De fysiotherapeut stelt een persoonlijk behandelplan op. Dit plan is gebaseerd op de bevindingen van het vraaggesprek en het onderzoek. Daarnaast nemen wij uw wensen en doelen mee tijdens het opstellen. Hier wordt het behandelplan op aangepast. Als u bijvoorbeeld meer wilt sporten wordt hier rekening mee gehouden, maar als u andere activiteiten, zoals wandelen, wilt uitvoeren, kan hier op een andere manier rekening mee worden gehouden.

Het is dus niet zo dat wij voor iedereen een standaard behandelplan hebben. Persoonlijkheid staat bij ons voorop. Wel zijn een aantal punten altijd van belang. Zo vinden wij het belangrijk de pijn te verminderen aangezien dat een veelvoorkomende klacht is. Tevens willen wij de mobiliteit en stabiliteit van de rug vergroten.

Ook geven wij een aantal tips die kunnen bijdragen aan het tegengaan van de pijn en verdere slijtage. Zo kunt u denken aan een gezonde leefstijl met gezonde voeding en niet roken. Bij slijtage is het ook belangrijk overgewicht tegen te gaan zodat de belasting op de rug geminimaliseerd wordt. Daarnaast is regelmatig bewegen voor een goede conditie belangrijk.

De therapeuten bij Fysio World Amsterdam staan voor u klaar

In onze praktijk is orthopedische revalidatie een aandachtsgebied. Rugklachten zijn hiervan dan ook een belangrijk onderdeel.

Onze therapeuten zijn ervaren en goed opgeleid waardoor wij u beter kunnen helpen bij uw klachten. Neem contact met ons op bij vragen of voor het maken van een afspraak.

Lees hier andere gerelateerde artikelen