Herken Frozen Shoulder en Ontdek wat je er tegen kan doen

Laat uw schouder behandelen bij een Fysiotherapeut

Schouderklachten komen in Nederland erg vaak voor, bijna de helft (47 %) van de Nederlanders heeft er weleens last van!

Frozen shoulder betekent vertaald naar het Nederlands ‘bevroren schouder’ en omschrijft eigenlijk al grotendeels de aard van het probleem, een vastzittende schouder. Vaak begint een frozen shoulder met pijn in de schouder/bovenarm die gedurende een aantal weken of zelfs maanden steeds erger wordt en vervolgens uitstraalt naar de boven- en onderarmen.

Het goede nieuws is dat frozen shoulder vaak geleidelijk verminderd en herstel van de schouderfunctie vaak zonder chirurgische ingrepen mogelijk is. Fysiotherapie is wel een veel ingezette vorm van zorg, omdat hierbij het herstel wordt bespoedigd zonder dat er geopereerd hoeft te worden. Het herstel kan namelijk vele maanden tot zelfs jaren duren.

Wat is Frozen Shoulder?

Tussen botten bestaan verbindingen die het mogelijk maken om het geheel te bewegen; dit worden de gewrichten genoemd. Bij frozen shoulder is er vaak sprake van een ontsteking van het gewrichtskapel, dit is het bindweefsel dat om een gewricht zit. Door deze ontsteking is er een verminderde elasticiteit. Houdt deze verminderde elasticiteit meer dan 3 maanden aan en is de beperking in bewegingsvrijheid meer dan 50%, dan spreken we van een frozen shoulder. Vaak wordt ook gebruikt gemaakt van echografie om de diagnose sneller te kunnen stellen.

Symptomen van een Frozen Shoulder

Frozen shoulder doorloopt een drietal herkenbare fases die vaak in een periode van 12 maanden in elkaar over gaan. Tijdens deze fases kunnen er (blijvende) bewegingsbeperkingen ontstaan doordat de spieren gedurende een lange periode niet gebruikt worden.

1. Freezing fase (verstijvende fase)
    3–9 maanden
    Tijdens de freezing fase wordt de pijn in de schouder erger en kan je merken dat de pijn begint uit te stralen naar boven- en onderarmen. Verder zal tijdens deze fase de pijn ook aanwezig zijn tijdens het verrichten van simpele inspanningen en zelfs tijdens rust, bijvoorbeeld tijdens het slapen.
  1. Frozen fase (bevroren fase)
    4 – 9 maanden

Tijdens de frozen fase merk je dat de pijn in de schouder langzaamaan af begint te nemen, echter zal de stijfheid niet meteen verdwijnen. Bewegen zal makkelijker gaan en je zal weer vrijer kunnen bewegen in het dagelijks leven.

1. Thawing fase (ontdooiende fase)
    4 – 12 maanden

Tijdens deze fase, die soms enkele jaren kan duren, verdwijnt de pijn volledig en komt de beweeglijkheid terug tot het niveau van voordat je er last van had. Het kan zijn dat frozen shoulder tot 3 jaar in deze fase blijft en de klachten geleidelijk minder worden.

Volledig herstel van schouderfunctie is in de meeste gevallen mogelijk, maar kan dus heel erg lang duren. Dit is de reden dat vaak een fysiotherapeut bij het herstel wordt betrokken om het herstel sneller te laten verlopen.

“Wij helpen u herstellen met onze fysiotherapie. “

Vastellen van Frozen Shoulder

Als u zich bij een zorgverlener zoals fysiotherapeut presenteert met schouderklachten, wordt er vaak een aantal vragen gesteld en wordt u onderzocht. Soms is het nodig om aanvullend een echo of röntgenfoto te maken.

Op basis van de anamnese en het lichamelijk onderzoek kan de diagnose vervolgens worden gesteld.

Behandeling van Frozen Shoulder

De behandeling van een frozen shoulder is niet altijd even makkelijk. Hoewel een frozen shoulder vanzelf over  kan gaan, duurt dit vaak wel 12 tot 36 maanden en zal het zeer geleidelijk wegtrekken.

Dit is voor veel mensen (veel te) lang. Wat kunt u dan wel doen?

1. Vind een geschikte fysiotherapeut

Bij ons bent u voor uw klachten van een frozen shoulder aan het juiste adres. Een fysiotherapeut met veel ervaring kan u bijvoorbeeld helpen bij het vinden van de grenzen van uw schouder en zo samen met u werken aan een sneller herstel.

De juiste oefentherapie kan het herstel flink versnellen.

1. Pijnbestrijding

Een belangrijk deel van het weer activeren van de arm, zit hem in de pijn weg nemen om de bewegingen weer te kunnen maken. Pijnstillers dienen hierbij om de pijn te verminderen en de schouder weer (deels) te kunnen bewegen zonder al te veel last te hebben. Dit kan zorgen voor een sneller herstelproces. Verder zorgt de aard van de conditie ervoor dat slapen lastig kan gaan. Frozen shoulder verergert namelijk in rust. Ook dit kan aanleiding zijn voor pijnstilling.

1. Oefeningen (thuis in overleg met uw fysiotherapeut)

Belangrijk is het doen van de juiste oefeningen die u samen met uw fysiotherapeut selecteert en oefent.

Een aantal voorbeelden van oefeningen zijn:

1. Ga rechtop zitten met uw armen gekruist voor uw borst op schouderhoogte. Draai naar rechts. Houd 10 seconden vast. Draai naar links. Houd 10 seconden vast.
  2. Voor deze oefening is een tafel op onder oppervlak vereist. Plaats uw ene been voor het andere en kantel uw bekken zodat u naar voren leunt/hangt. Pak met u gezonde arm de tafel (of andere gebruikte steun). Laat u geblesseerde arm naar beneden hangen en beweeg deze van voor naar achteren zodat deze heen en weer bungelt. Stop met deze beweging zodra de pijn hevig wordt.

Hulp bij Frozen Shouder bij Fysio World Amsterdam

Onze praktijk kent een speciaal programma dat is opgesteld om mensen met schouderklachten passend bij een frozen shoulder te begeleiden.

Wij helpen u dan ook graag!

Bekijk hier het verhaal van Lisa