Onze fysiotherapeuten staan voor u klaar bij een spierscheuring

Fysiotherapie bij een spierscheuring

Een spierscheuring komt niet alleen voor bij sporters, maar ook bij niet-sporters en ouderen. Het scheuren van een spier wordt ervaren als een plotse hevige pijn. Het voelt alsof er met een zweep tegen een spier wordt geslagen. Om deze reden spreken we ook wel van een zweepslag. Op deze pagina zal duidelijk worden waardoor een spierscheuring optreedt en hoe fysiotherapie bij kan dragen aan het herstel ervan.

Spierscheuring

Wat zijn de symptomen van een spierscheuring?

De pijn die wordt ervaren bij het scheuren van een spier kan omschreven worden als een zweepslag, maar ook als een messteek of een harde tik. Het voelt alsof er iets knapt en sommige mensen zullen ook daadwerkelijk een knapje horen. De pijn kan leiden tot duizelig- en misselijkheid.

Na het optreden van een spierscheuring is het niet mogelijk om het betreffende lichaamsdeel te gebruiken. Doordat op de plek van de spierscheuring ook bloedvaatjes scheuren, zal er een bloeduitstorting ontstaan waardoor de huid op de plek van de scheuring blauw kleurt. Hiernaast wordt de spier vaak dik en stijf.

Waardoor ontstaat een spierscheuring?

Een spierscheuring ontstaat meestal wanneer de spier plotseling krachtig wordt aangespannen. Dit gebeurt vaak tijdens het afzetten, sprinten of springen. Atletiek, voetbal, volleybal en fietsen zijn sporten waarbij het risico op een spierscheuring aanzienlijk groot is. Echter, een spierscheuring kan ook ontstaan wanneer u gewoon aan het wandelen bent. De blessure treedt vaak op bij de beenspieren, maar kan ook voorkomen bij de spieren van de arm, hand, schouder, buik of bil.

Om een spierscheuring te voorkomen is het belangrijk om een goede warming-up en cooling-down uit te voeren. Hiernaast zijn rekoefeningen en een niet te snelle trainingsopbouw van belang. Een spierscheuring zal sneller optreden in het geval van verkorte of stijve spieren, vermoeidheid en koude en natte weersomstandigheden.

Zoals eerder vermeld kan een spierscheuring ook optreden bij ouderen. Oudere mensen hebben namelijk een verminderde peesreflex. Hierdoor kan de kracht die op de spieren komt te staan minder goed opgevangen worden dan het geval is bij jongeren. Bovendien is de rekbaarheid van het spierweefsel lager.

“Een fysiotherapeut is de aangewezen persoon om u te begeleiden in het opbouwen van de belastbaarheid van de aangedane spier.”

Hoe lang duurt het herstel van een spierscheuring?

Er kan sprake zijn van een gedeeltelijke spierscheuring of van een totale spierscheuring. In het eerste geval zijn er een paar spiervezels doormidden gescheurd en in het tweede geval is de spier totaal doormidden gescheurd. In de meeste gevallen is er sprake van een gedeeltelijke spierscheuring.

De locatie en afmeting van de scheur zijn bepalend voor de duur van het herstel. In het geval van een gedeeltelijke spierscheuring zal het herstel 6 tot 10 weken duren. Wanneer er echter sprake is van een totale spierscheuring, zullen de twee uiteinden van de spier door middel van een operatie weer met elkaar verbonden moeten worden. De revalidatieperiode die volgt zal 8 weken tot een jaar duren.

Het herstel van een spierscheuring

Het herstel van een spierscheuring wordt gekenmerkt door een aantal fasen. De eerste fase is de ontstekingsfase, welke wordt gekenmerkt door dikte, roodheid, warmte, pijn en stijfheid. Deze fase duurt 3 tot 5 dagen.

De ontstekingsfase wordt gevolgd door de proliferatie- en organisatiefase, waarin een nieuw netwerk van weefsel wordt aangemaakt. Zodra de scheur overbrugd is (denk aan een korstje dat op een wondje groeit), moet het spierweefsel belastbaar worden en aangepast worden aan de eisen die eraan gesteld worden.

Als de pijnklachten na een paar dagen wat minder zijn geworden, is het aan te raden zo snel mogelijk met rustige rekoefeningen te beginnen. Hierdoor zal de spier op lengte genezen. Hierbij is het de bedoeling dat de aangedane spier eerst wordt aangespannen en vervolgens wordt gerekt. Pijn is een teken dat u niet verder moet gaan. Fietsen (in het geval van een scheurtje in een beenspier) en zwemmen zijn gepaste activiteiten voor in het herstelproces. Pas als dat pijnvrij kan, kunt u voorzichtig spierversterkende oefeningen voor de spier gaan uitvoeren.

Fysiotherapie bij een spierscheuring

Een fysiotherapeut is de aangewezen persoon om u te begeleiden in het opbouwen van de belastbaarheid van de aangedane spier. Een goede trainingsopbouw is van groot belang, omdat een spierscheuring een blessure is die de neiging heeft opnieuw op te treden wanneer de training te snel wordt hervat.

Aan de hand van de geschikte rek- en krachtoefeningen, zullen onze fysiotherapeuten ervoor zorgen dat u er nog sterker uitkomt dan u ervoor al was.

Herstel van een spierscheuring bij Fysio World Amsterdam

Onze fysiotherapeuten zullen, na het stellen van de diagnose, een persoonlijk hersteltraject opzetten. Hierbij zullen we u vervolgens begeleiden, zodat de klachten op een snelle en effectieve manier zullen verdwijnen.

Mocht u nog vragen hebben of willen starten met uw herstel, neem dan vrijblijvend contact met ons op!

Direct een diagnose & hulp met een digitaal Consult bij FysioPlanet.com

Heeft u direct professionele hulp of deskundig advies nodig? Voor het verminderen van klachten is een fysieke afspraak niet altijd vereist. FysioPlanet.com biedt de mogelijkheid om een digitaal consult in te plannen, waarbij u vaak binnen een dag al geholpen kunt worden.

Tijdens het consult kunt u vragen stellen en zal er aandacht worden besteed aan uw specifieke klachten.

De fysiotherapeut kan via het online consult vaak een nauwkeurige inschatting maken waar de klachten vandaan komen en in een deel van de gevallen kunt u al aan de slag met thuis oefeningen. Klik op de knop voor meer informatie.