Fysiotherapie bij pijn in de schouder

Pijn in de schouder zit vooral in en rondom het schoudergewricht. Mensen vergeten vaak dat de bovenarm hier ook deel van uit maakt. De schouder is een gewricht dat bestaat uit verschillende spieren, pezen, botten, kapsels en slijmbeurzen. De schouder is een kogelgewricht wat betekent dat deze 360 graden rond kan draaien en er dus heel veel beweging in het schoudergewricht zit. Hierdoor is het echter ook gevoelig voor schade en problemen. Naar schatting krijgt ongeveer 30% van de mensen jaarlijks te maken met schouderklachten!
Symptomen van schouderproblemen

Naast dat de pijn vaak rondom het schoudergewricht zit, kan de pijn ook uitstralen naar andere plekken, zoals de schouderbladen, de oksel, de nek of verder de arm in naar de elleboog of vingers. Door de pijn heeft u problemen met de mobiliteit van uw arm.

Bovendien kunt u last hebben van stijfheid, tintelingen of een dof gevoel. Al deze symptomen belemmeren uw dagelijkse activiteiten. Ook kan het zo zijn dat uw nachtrust wordt verstoord en dat u minder goed kunt zitten of liggen omdat bepaalde houdingen pijn doen.

Oorzaak van schouderpijn

Schouderpijn kan specifiek of aspecifiek zijn. Bij specifieke pijn is de oorzaak van de klachten duidelijk. Bij aspecifieke pijn hebben de klachten geen duidelijke oorzaak. Specifieke oorzaken van schouderpijn zijn:

• Slijmbeursontsteking – Een slijmbeurs is een soort stootkussentje op botdelen die uitsteken. Wanneer deze ontstoken raakt, kan dit veel pijn doen.
  • Frozen shoulder – Een frozen schouder is een stijve schouder waarbij het gewrichtskapsel aangedaan is.
  • Peesontsteking of -scheuring – Dit komt vaak door overbelasting, slijtage of trauma.
  • Beknelde zenuw – Een zenuw kan door een verkeerde beweging bekneld raken en voor veel pijn zorgen.
  • Schouderinstabiliteit – De kop van de schouder zit niet stabiel in de kom van de schouder. Daardoor bestaat de kans dat de schouder uit de kom schiet.

Een verzamelnaam voor schouderklachten is het subacromiaal pijnsyndroom (SAPS). Dit verwijst naar pijn die ontstaan kan zijn uit pezen en slijmbeurzen rondom de schouder. Ook kan de pijn ontstaan uit de rotator cuff. Dat zijn dieper liggende schouderspieren die belangrijk zijn voor rotatie van de arm. SAPS omvat aandoeningen als slijmbeursontsteking, rotator cuff scheuren, rotator cuff of biceps peesproblemen en verkalkte pezen.

“Pijn in de schouder zit vooral in en rondom het schoudergewricht. Mensen vergeten vaak dat de bovenarm hier ook deel van uit maakt. “

Behandeling van schouderpijn

Bij schouderpijn wordt aangeraden om rust te houden en overbelasting te vermijden, maar toch te blijven bewegen binnen de pijngrens om stijfheid te voorkomen. Fysiotherapie kan helpen om de spieren rondom de schouder sterker te maken en de stabiliteit en mobiliteit van het gewricht te verbeteren. Allereerst nemen wij een intakegesprek met u af. Hierin worden de klachten en eventuele voorgeschiedenis besproken. Daarna wordt een lichamelijk onderzoek uitgevoerd. De fysiotherapeut beoordeelt de algemene beweeglijkheid. Daarna wordt de mobiliteit en kracht in de schouder bekeken. Echografie kan gebruikt worden om een beeld te krijgen van hoe de binnenkant van de schouder eruitziet.

Uit alle verkregen informatie wordt een behandelplan opgesteld. Afhankelijk van de oorzaak van uw klachten kunnen verschillende methoden worden toegepast. Voorbeelden van behandelingen zijn:

• Dry-needling – Dit is gericht op pijnpunten en knopen in de spieren. Door kleine naaldjes worden knopen gestimuleerd en wordt de doorbloeding verbeterd waardoor het herstel sneller gaat.
  • Manuele therapie – Een manueel therapeut kijkt naar de bewegingsvrijheid en richt zich niet alleen op de schouder, maar op het hele lichaam.
  • Oefentherapie – De stabiliteit en mobiliteit van het gewricht wordt verbeterd wat bijdraagt aan het herstel en het verminderen van de pijnklachten in de schouder.
  • Shockwave therapie – Versnelt het natuurlijke herstel van het lichaam.
  • Medical taping – Ondersteunt het spierstelsel, de genezing en de circulatie.

Waarom fysiotherapie bij Fysio World Amsterdam?

Fysio World Amsterdam heeft veel ervaring met orthopedische klachten. Wij willen u helpen zo snel mogelijk van uw pijn af te komen. Voor u is het fijn om van uw klachten af te zijn en ons geeft het voldoening weer iemand geholpen te hebben. Herkent u zich in deze klachten of heeft u nog vragen over de oorzaken, de symptomen en hoe uw klachten het best behandeld kunnen worden? Wij komen graag met u in contact om te kijken wat wij voor u kunnen betekenen en hoe wij uw klachten kunnen verhelpen.

Bekijk hier het verhaal van Lisa