Fysiotherapie bij een Slijmbeursontsteking in Schouder

Bewegen om gezonder te worden en/of te revalideren

Het schoudergewricht is een groot gewricht dat ook nog eens heel erg bewegelijk is. Waar een knie of elleboog één kant op buigt, is de schouder veel flexibeler. Dit zorgt helaas ook voor een andere drukverdeling en andere belasting van het gewricht. Door de vele verschillende draaiingen en bewegingen in het gewricht, zijn er steeds wisselende drukpunten en trekkrachten in het gewricht.

Fysiotherapie bij slijmbeursontsteking

Hoewel de schouder hier overwegend goed tegen bestand is, kan dit ook voor klachten zorgen. Een speciale en veel voorkomende klacht is hierbij de slijmbeursontsteking of de bursitis. Een ontstoken slijmbeurs in de schouder kan voor veel klachten en pijn zorgen en is daarom een klacht die wij in onze fysiotherapie praktijk veel zien.

Gelukkig is er bij schouderklachten veel mogelijk met goede therapie. Wij vertellen u graag wat de mogelijkheden hiervoor zijn!

Bursitis (Slijmbeursontsteking) in de Schouder

Bij een ontstoken slijmbeurs zegt de naam al wat er aan de hand is. Eén of meerdere slijmbeurzen in het gewricht zijn ontstoken. De slijmbeurzen zitten op plekken waar structuren tegen elkaar kunnen wrijven/botsen. De slijmbeurzen fungeren dus als stootkussentjes om de klappen en de druk hiertussen op te vangen.

Wanneer de slijmbeurzen teveel geprikkeld raken, kunnen deze geïrriteerd raken. We spreken dan van een ontstoken slijmbeurs, ook wel bursitis. Hoewel er dus sprake is van een ontsteking, is er bijna nooit een infectie. De reden van de ontsteking ligt in de belasting en druk die de slijmbeurs gedurende langere tijd te verduren heeft gekregen.

Doordat een belangrijke functie van de slijmbeurs het beschermen van pezen (met name de supraspinatuspees) is, kan deze pees ook geïrriteerd raken wanneer de slijmbeurs ontstoken is.

Hoe weet u of u een Ontstoken Slijmbeurs in uw Schouder heeft?

Het meest kenmerkende symptoom is pijn. Deze pijn kan zowel in rust als tijdens activiteit optreden en is meestal vrij “zeurderig” van aard. Veel patiënten rapporteren pijn wanneer zij op bed liggen of wanneer zij rustig zitten.

Naast de pijn, kan het gewricht ook stijf zijn en kunnen bewegingen moeilijker gaan.

De pijn bevindt zich met name aan de buitenkant/bovenkant van de schouder en wordt erger wanneer de arm wordt opgetild. In veel gevallen is het duwen op de top van de schouder ook pijnlijk, evenals het liggen op de schouder.

“Met fysiotherapie verminderd u de klachten bij een slijmbeursontsteking. “

Wat zijn de Oorzaken van een Slijmontsteking in de Schouder

Bekende veroorzakers van een slijmbeursontsteking in de schouder zijn zwemmen, sporten waarbij veel geworpen wordt en herhaalde bewegingen. Ook een plotselinge beweging of een trauma (val, ongeluk) kunnen een bursitis veroorzaken. Een andere bekende veroorzaker is spierzwakte waardoor er meer belasting ontstaat voor de slijmbeurs.

Naast deze bekende oorzaken zijn er ook minder vaak optredende oorzaken als een auto-immuun probleem.

Vaak zijn echter sport, een trauma of het werk de oorzaak van een bursitis.

Hoe kan Fysiotherapie helpen bij een Slijmbeursontsteking in de Schouder?

Allereerst is het natuurlijk zaak dat de juiste diagnose wordt gesteld. Uw fysiotherapeut zal dan ook beginnen met een vraaggesprek (anamnese) en lichamelijk onderzoek.

Hierbij worden mogelijke oorzaken/aanleidingen in kaart gebracht en wordt de schouder onderzocht op klachten en symptomen. Door vragen te stellen over de aard, duur en kenmerken van de pijn kan uw therapeut zich een beeld vormen van de oorzaak.

Bij het onderzoek wordt vervolgens getest waar de pijn zit en welke bewegingen de meeste last geven. Door tegelijkertijd andere aandoeningen uit te sluiten kan de fysiotherapeut de slijmbeursontsteking vaststellen. In gevallen waar wij niet direct duidelijkheid hebben, kan er gebruik worden gemaakt van echografie om de diagnose te stellen.

Na het vaststellen van de bursitis, stelt uw fysio een plan van aanpak op.

Hierbij is er aandacht voor krachtoefeningen en stretchoefeningen. Om zowel de spiermassa op te bouwen als het gewricht te mobiliseren.

Verschillende onderdelen van het programma zijn:

Pijn/zwelling verminderen: Wanneer de pijn en zwelling afnemen kan het gewricht normaler worden gebruikt. Normaal gebruik zorgt voor minder belasting. Wanneer de zwelling afneemt, komt er meer ruimte in het gewricht en raken minder structuren in de verdrukking. Hierbij kunnen ook medisch tape of andere technieken worden gebruikt.

Mobiliteit/flexibiliteit: Vaak wordt begonnen met passieve bewegingen om het gericht soepeler te maken en normale bewegingen weer mogelijk te maken.

Krachtopbouw: Vaak is een verminderde spierkracht (mede) onderdeel van het probleem. Door zwakke spieren weer op te trainen, wordt het gewricht ontlast.

Het kan sterk verschillen hoelang het duurt voordat de klachten verdwenen zijn. Vaak is er binnen 2 tot 8 weken wel sprake van een (sterke) vermindering van de klachten.

Omdat iedere patiënt maatwerk is, komen wij graag met u persoonlijk in contact om een speciaal op u afgestemd programma samen te stellen en zo samen aan het herstel te werken.

Bekijk hier het verhaal van Lisa