Fysiotherapie bij een nekhernia

Jaarlijks wordt bij ruim 3.000 tot 3.500 Nederlanders de diagnose nekhernia vastgesteld. Deze patiƫnten hebben last van pijn in de nek, wat kan uitstralen tot in de hand. In 80 tot 90 procent van de gevallen herstelt de hernia vanzelf. Is dit bij u niet het geval? Dan kan fysiotherapie bijdragen aan het herstel.

Op deze pagina leest u wat een hernia precies is en wat fysiotherapie voor u kan betekenen.

Nekhernia fysio

Wat is een hernia?

De nek en rug zijn opgebouwd uit kleine botten. Dit zijn de nek- en rugwervels. Tussen deze wervels liggen soepele kussentjes, welke we tussenwervelschijven noemen. De tussenwervelschijven zorgen ervoor dat de wervels soepel kunnen bewegen. Wanneer een tussenwervelschijf gaat uitpuilen tussen twee wervels, dan spreken we van een hernia. De uitpuiling kan dan op een zenuw drukken en deze kan vervolgens zorgen voor een prikkelend of irriterend gevoel.

“Hoewel het lastig kan zijn om ondanks de nare pijn uw normale dagelijkse dingen te blijven doen, is het toch belangrijk dat u zoveel mogelijk in beweging blijft. Te veel rust zorgt er namelijk voor dat de spiermassa snel afneemt en de conditie achteruit gaat. “

Wat zijn de oorzaken en symptomen van een nekhernia?

Wanneer de buitenste laag van de tussenwervelschijf beschadigd is, kan deze gaan uitpuilen. Dit gebeurt vaak door overbelasting, maar kan ook ontstaan na een ongeluk (zoals een verkeersongeluk of val). Daarnaast kan slijtage van de tussenwervelschijf door veroudering de boosdoener zijn. Andere risicofactoren zijn langdurig in een verkeerde houding werken en erfelijke aanleg.

Veel voorkomende klachten bij een nekhernia zijn pijn in de nek, schouder, arm en hand. U voelt de pijn bijna altijd, maar deze kan tijdelijk verergeren bij hoesten, niezen of persen. De pijn kan aanvoelen als een elektrische schok die ineens vanuit de nek door de arm schiet. Andere mogelijke klachten zijn tintelingen, een doof of prikkelend gevoel of krachtsverlies in de arm en/of hand.

Het kan ook zo zijn dat uw nekhernia geen waarneembare klachten geeft. Dit is zo wanneer de uitstulping (nog) niet op een zenuw drukt.

De behandeling van een nekhernia

In de meeste gevallen herstelt een hernia vanzelf, wat betekent dat er geen operatie nodig is. Dit betekent echter niet dat er helemaal geen behandeling nodig is. Vaak zal u behandeld worden door middel van een combinatie van geneesmiddelen – gericht op pijnvermindering – en beweegtherapie. Dit gebeurt onder begeleiding van een fysiotherapeut.

Hoewel het lastig kan zijn om – ondanks de nare pijn – uw normale dagelijkse dingen te blijven doen, is het toch belangrijk dat u zoveel mogelijk in beweging blijft. Te veel rust zorgt er namelijk voor dat de spiermassa snel afneemt en de conditie achteruit gaat. Bovendien zal het steeds moeilijker worden om weer actief te gaan bewegen.

Fysiotherapie bij een nekhernia

Een fysiotherapeut kan u afhelpen van uw herniaklachten door u te begeleiden in het langzaam opbouwen van oefeningen en bewegingen. De behandeling zal vooral gericht zijn op het verbeteren van de mobiliteit van de nek en het trainen van de stabiliteit van de nekspieren. Op deze manier zal de nekpijn verminderen. Ook zal er gefocust worden op uw houding, zowel tijdens het zitten, staan en tijdens activiteiten. Waar nodig zult u tips krijgen om uw houding te verbeteren.

Bij de behandeling is het belangrijk dat de belasting op uw nek langzaam wordt opgebouwd. Er is immers sprake van een hernia die op een zenuw drukt. Afhankelijk van uw nekklachten en de plek van de hernia zullen we kijken welke activiteiten u probleemloos uit kunt voeren en waarmee u nog even voorzichtig mee moet zijn. Een fysiotherapeut is de aangewezen persoon om u hierin te begeleiden.

Herstel van een nekhernia bij Fysio World Amsterdam

Onze fysiotherapeuten bij Fysio World Amsterdam zullen, na het stellen van de juiste diagnose, een persoonlijk hersteltraject opzetten. Hierbij zullen we u vervolgens begeleiden, zodat de hernia klachten op een snelle en effectieve manier zullen verdwijnen.

Mocht u nog vragen hebben of willen starten met uw herstel, neem dan vrijblijvend contact met ons op!