Fysiotherapie bij een chronische golfelleboog

Wij helpen bij een terugkerende hamstringblessure

Hoewel de naam misschien anders doet vermoeden, is een golfelleboog geen typische blessure voor golfers. Wel is het zo dat de pijn die de blessure met zich meebrengt erger wordt als u een golfbeweging uitvoert. Jaarlijks krijgen ongeveer 7 op de 1000 mensen te maken met een golfelleboog.

Wilt u meer weten over het ontstaan en verloop van deze blessure? En bent u benieuwd wat onze fysiotherapeuten voor u kunnen betekenen? Op deze pagina zullen deze vragen worden beantwoord!

Wat is een golfelleboog?

Bij een golfelleboog is de aanhechting van de pols- en vingerflexoren aangedaan. Dit betekent dat de pezen van de spieren die de pols en vingers buigen geïrriteerd zijn. Deze pezen hechten zich aan de binnenste elleboogknobbel. Wanneer er sprake is van een golfelleboog, is de pijn rond deze binnenste elleboogknobbel gelokaliseerd.

Pijn aan elleboog

Hoe ontstaat een golfelleboog?

Meestal ontstaat een golfelleboog door overbelasting. Wanneer de elleboog, en dan specifiek de buigers van de onderarm, veel worden gebruikt, kunnen er kleine scheurtjes in de pezen ontstaan. In principe kan het lichaam dit zelf genezen, maar omdat pezen niet goed worden doorbloed, heeft dit tijd nodig. Wanneer u uw elleboog niet genoeg rust geeft, zullen er alleen maar meer en grotere scheurtjes in de pezen ontstaan, wat op zijn beurt kan leiden tot een golfelleboog.

Het vaak uitvoeren van dezelfde beweging met de pols, door bijvoorbeeld vaak zware dingen te tillen, kan het ontstaan van een golfelleboog uitlokken. Hiernaast is een tijd lang veel werken met de armen, zoals tijdens het schoonmaken, een risico. Ten slotte kan veel sporten met de armen, bijvoorbeeld bij golfen, tennissen, squashen of badmintonnen de boosdoener zijn.

In de praktijk zien we dat patiënten met een golfelleboog vaak 40 jaar of ouder zijn. Rond deze leeftijd heeft het lichaam al veel te verduren gehad, waardoor slecht doorbloede pezen minder weerstand kunnen bieden tegen overbelasting.

“Door middel van oefentherapie kunnen de armspieren worden versterkt en losser worden gemaakt.”

Wat zijn de symptomen van een golfelleboog?

Heeft u een golfelleboog? Dan wordt de pijn rond uw binnenste elleboogknobbel erger in een paar gevallen. Ten eerste zal de pijn verergeren als u op de binnenkant van uw elleboog duwt. Hiernaast wordt de pijn erger als u uw pols naar binnen buigt of een vuist maakt. Ten slotte zult u merken dat de pijn erger wordt wanneer u uw arm veel heeft gebruikt en dat een tijdje rust houden ervoor zorgt dat de pijn weer minder wordt.

Het herstel van een golfelleboog

Hoewel het maanden kan duren, gaat een milde golfelleboog in de meeste gevallen vanzelf over. Na een half jaar is tenminste 80% van de patiënten (vrijwel) hersteld en na een jaar heeft tenminste 90% van de patiënten herstel ondervonden.

In sommige gevallen is de blessure zo lang aanwezig, dat niet alleen de pezen, maar ook de spieren en omliggende structuren zijn aangedaan. In deze gevallen zal het lichaam de blessure niet zelf kunnen genezen. Rust is dan niet meer genoeg. Een fysiotherapeut is de aangewezen persoon om u van uw chronische golfelleboog af te helpen!

Fysiotherapie bij een chronische golfelleboog

Een fysiotherapeut kan de scheurtjes in uw aangedane pezen niet herstellen. Wel kunnen we ervoor zorgen dat de belasting op de pezen wordt verminderd, bijvoorbeeld door uw spieren aan te pakken. Door middel van oefentherapie kunnen de armspieren worden versterkt en losser worden gemaakt. Massages en ultrageluid kunnen de bloedsomloop in de spieren en pezen verbeteren. Ten slotte kunnen mobiliserende en manipulerende technieken worden toegepast.

Soms weten mensen niet waardoor hun golfelleboog is ontstaan en wat het herstel belemmert. Onze fysiotherapeuten zullen samen met u nagaan wat mogelijke factoren zijn geweest in het ontstaan van de blessure. Hier kunnen we vervolgens tips over geven, zodat u uw dagelijks leven zo min mogelijk aan hoeft te passen en toch rekening houdt met uw blessure.

Onze fysiotherapeuten bij Fysio World Amsterdam helpen u graag van uw chronische golfelleboog af

Denkt u na het lezen van dit artikel dat u te maken heeft met een golfelleboog? Onze fysiotherapeuten bij Fysio World Amsterdam helpen u graag met uw herstel. Na het stellen van de juiste diagnose, gaan we aan de slag met de behandeling ervan. Ons doel is om u zo snel mogelijk van uw klachten af te helpen én terugkerende klachten te voorkomen.

Heeft u nog vragen of wilt u starten met uw herstel? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!