Fysiotherapie bij een beknelde zenuw in de rug

Zenuwen spelen een belangrijke rol in het lichaam. Ze zorgen onder andere voor tast-, drukgevoel en aansturing van de spieren. Elke ruggenwervel heeft een eigen paar zenuwen. Een beknelde zenuw in de rug wordt ook wel zenuwcompressie genoemd. Dit resulteert in pijn rondom de aangedane zenuw en uitstralende pijn, afname in kracht en tintelingen in het gebied dat de zenuw aanstuurt. De locatie van de beknelde zenuw bepaalt waar de klachten optreden. Afhankelijk van de locatie kunnen de klachten aan de linker- of rechterkant van het lichaam en het boven- en/of onderbeen voorkomen.
Fysio bij beknelde zenuw

Symptomen

Symptomen die bij een beknelde zenuw horen zijn onder andere krachtsverlies en uitstraling van de pijn naar andere gebieden. Ook kunt u last hebben van scherpe, stekende pijn in het aangedane gebied. De pijn kan uitstralen naar het been en in het been kan een slapend gevoel optreden. De pijn kan aanhouden voor meerdere maanden. Wanneer u last heeft van een hernia kan zelfs hoesten, niezen of persen een hevige en uitstralende pijn veroorzaken.

Oorzaken

Een beknelde zenuw kan verschillende oorzaken hebben zoals slijtage van de tussenwervelschijven, een plotselinge draaibeweging van de romp, langdurig zitten (in een verkeerde houding), gebrek aan beweging of zeer belastend werk voor de rug. Een uitpuilende tussenwervelschijf kan ook de oorzaak van de klachten zijn.

De problemen die door de verkeerde bewegingen en houdingen kunnen ontstaan zijn spinale stenose, artrose of hernia. Van deze drie is hernia het bekendste voorbeeld. Deze oorzaken zorgen allemaal voor zenuwcompressie.

“Fysiotherapie maakt het mogelijk om spieren te versterken en te strekken om de druk op de zenuw te verlagen. “

Spinale stenose

Een vernauwing in het wervelkanaal wordt ook wel spinale stenose genoemd. De wervelgewrichten verdikken naarmate we ouder worden. Hierdoor wordt het wervelkanaal nauwer. Het kan ook zo zijn dat een al vernauwd wervelkanaal nog nauwer wordt. In een vernauwd kanaal is minder ruimte voor de zenuwen en kunnen deze bekneld raken. Een stenose in de onderrug komt het meest voor bij mensen van boven de 50 jaar.

Hernia

De wervelkolom bestaat uit wervels en tussenwervelschijven. Het laatste wordt ook wel discus genoemd. De discus is te omschrijven als een soort kussen. De discus bevat een nucleus (kern) en annulus (soort ring met vezels). Bij een hernia is de kern gaan lekken doordat er scheurtjes in de vezels zijn ontstaan. Dit heet een uitstulping. De uitstulping drukt tegen de zenuw aan en hierdoor kan de zenuw bekneld raken.

Artrose

Ook door artrose kunnen zenuwen bekneld raken. De tussenwervelschijven zijn beschadigd geraakt, waardoor de wervels minder soepel over elkaar kunnen bewegen. Bij artrose ontstaan vaak botuitsteeksels. Door de botuitsteeksels is er minder ruimte voor de zenuwwortels en kan een zenuw bekneld raken.

Behandeling

Fysiotherapie maakt het mogelijk om spieren te versterken en te strekken om de druk op de zenuw te verlagen. Allereerst voert de therapeut een gesprek met u over uw klachten en eventuele voorgeschiedenis met het probleem. Daarna wordt een lichamelijk onderzoek uitgevoerd. Ook kijkt de therapeut naar bewegingen die in uw geval de beknelde zenuw verder beknellen. Die bewegingen moeten dan voorkomen worden. De fysiotherapeut zoekt naar een oplossing om de bewegingen te veranderen en op te vangen met andere spiergroepen.

Het voornaamste doel van de behandeling is het versterken van de rugspieren. Dit kan met behulp van spierversterkende oefeningen gerealiseerd worden. Hierdoor neemt de belastbaarheid van de rug toe om kans op herhaling te verkleinen. Ook krijgt u advies over de houding tijdens bewegingen.

Als aanbeveling geeft de fysiotherapeut u mee om ook rust te houden, maar zeker niet stil te gaan zitten. Echter moeten bewegingen, die de klachten verergeren, vermeden worden.

Prognose

Permanente schade treedt meestal niet op als de zenuw voor korte tijd bekneld is geweest. Als deze binnen 2 weken weer vrij is, dus wanneer de compressie is opgeheven, keert de functie terug naar normaal. Als dit niet lukt, kan er chronische pijn ontstaan en kan de zenuwbeschadiging blijvend zijn.

Hulp bij een beknelde zenuw in de rug bij deze fysiotherapeut

Wij staan voor u klaar om uw verhaal aan te horen en een goede oplossing te vinden. Samen met u gaan wij het behandeltraject in om ervoor te zorgen dat uw klachten verholpen worden.

Bekijk hier het verhaal van Lisa