Fysiotherapie bij COPD

COPD is een steeds meer voorkomende longziekte. De ziekte treft tienduizenden mensen en heeft grote gevolgen. Helaas is deze ziekte niet te genezen. Er zijn geen pillen of ingrepen die de longen weer zomaar kunnen herstellen. Wel kunt u de ziekte afremmen. Dit kunt u doen door fysiotherapie.

De meest effectieve behandeling van COPD is fysiotherapie. Door specifieke oefeningen die de conditie en de ademhaling verbeteren, kan de kwaliteit van leven sterk worden verbeterd. Wij leggen u graag uit hoe en waarom fysiotherapie zo effectief is bij COPD.

Allereerst willen we u wat informatie bieden over COPD. Daarna vertellen wij hoe fysiotherapie de gevolgen van de ziekte kan tegengaan.

copd ademhalen

Wat is COPD

COPD is een longziekte die de longen beschadigt.

Door deze beschadiging kunnen patiënten minder zuurstof opnemen. Door de verminderde zuurstofopname wordt inspanning lastiger. Zaken als traplopen of het huis schoonmaken kunnen daardoor lastig worden.

COPD kan worden onderverdeeld in twee ziektes:

• Longemfyseem
  • Chronische bronchitis

Het belangrijkste kenmerk van longemfyseem is de afname van longblaasjes in de longen. Deze blaasjes zorgen voor de opname van zuurstof, afname van de blaasjes zorgt dan ook voor minder zuurstofopnamen.

Bij chronische bronchitis wordt er ook minder zuurstof opgenomen, maar deze oorzaak ligt vooral aan het verstoppen van buisjes in de longen waardoor er minder lucht kan worden ingeademd.

Wat de oorzaak ook is, bij COPD hebben patiënten een voortdurend gebrek aan zuurstof. Dit kan variëren bij een gebrek alleen bij inspanning tot ademnood bij het stilzitten op de bank.

“Er is helaas geen genezing van COPD, wel kunt u beter leren omgaan met de klachten en de ziekte afremmen. “

Fysiotherapie bij COPD

Zoals al beschreven, het grote probleem bij COPD is het gebrek aan zuurstof. Deze zuurstof is essentieel voor beweging en inspanning. Met fysiotherapie worden er specifieke oefenringen gedaan die de ziekte afremmen. Ook leert u door de therapie beter aan te voelen wat uw lichaam wel en niet kan. Hierdoor kunt u zelfstandig meer dingen doen.

Het effect is hierbij tweeledig:

1. Het verbeteren van de conditie het hart en de longen waardoor het lichaam beter wordt in het transporteren van zuurstof
  2. Het verhogen van de algemene fitheid waardoor er minder aanvallen (exacerbaties) voorkomen. Deze vermindering van longaanvallen vertraagt het ziekteproces

Het uiteindelijke doel van de therapie is het lichaam gezonder maken zodat het lichaam beter in staat is om zuurstof op te nemen en te vervoeren. Hierdoor merkt u dat u fitter wordt en minder kortademig. De oefeningen zijn erop gericht om ervoor te zorgen dat u zoveel mogelijk zaken nog zelfstandig kunt uitvoeren.

Het tweede effect is het verminderen van de longaanvallen. Deze aanvallen of exacerbaties zijn een tijdelijk opleving van de ziekte waardoor de longen extra beschadigt raken. Wanneer deze aanvallen optreden wordt u dus zieker. Door het aantal aanvallen terug te dringen wordt de progressie van de ziekte vertraagd.

De therapie is dus niet gericht gericht op het genezen van COPD. De schade is reeds ontstaan en kan niet meer ongedaan worden gemaakt. Door de juiste oefeningen is het wel mogelijk om de voortgang van de ziekte af te remmen.

Ook kunnen wij u helpen bij het beter omgaan met de ziekte zodat u minder last ervaart en weer meer zaken zelfstandig kunt doen.

Hierdoor lijkt het alsof uw lichaam weer meer lucht heeft.

Iedereen is Uniek

Omdat bij iedereen de COPD zich op andere wijze ontwikkeld, maken wij graag eerst kennis met u. Wanneer we weten waar de problemen liggen dan kunnen we gericht aan de slag. Denk hierbij aan oefeningen die helpen bij de ademhaling of therapie die het uithoudingsvermogen verbeterd.

Wat de status van uw ziekte ook is, er zijn altijd aangrijpingspunten om minder last te ervaren.

Ons doel is dan ook om altijd de kwaliteit van leven zo hoog mogelijk te krijgen voor onze cliënten. Gelukkig boeken wij hier al jaren zeer goede resultaten mee!