Fysiotherapie bij chronische lage rugklachten

Lage rugklachten komen vaak voor. Bij ruim 90 procent van de mensen zijn de klachten binnen zes weken weer verdwenen. Toch kunnen de klachten later weer terugkeren en overgaan tot aanhoudende klachten. Dit wordt ook wel chronische rugpijn genoemd. Men spreekt van chronische lage rugpijn wanneer de klachten al meer dan 12 weken onafgebroken spelen.
Fysio bij lage rugpijn

Symptomen van chronische lage rugklachten

Chronische lage rugklachten zijn een van de meest voorkomende lichamelijke klachten. Deze klachten zorgen voor verminderd functioneren en veel werkverzuim. De pijn zit in de onderrug, het gebied tussen de schouderbladen en het stuitje. Soms kan de pijn tintelingen veroorzaken en uitstralen naar de benen. De pijn voelt als zeurend.

Andere symptomen zijn het verlies van kracht in de benen, hoge spierspanning, of een stijve rug. Meestal probeert de rug zichzelf te beschermen tegen extra pijn. Hierdoor worden de spieren rondom de aangedane plek veel meer gespannen. Daardoor kan de rug ook stijf voelen.

Door de rugpijn is het mogelijk dat u ook slaapproblemen ervaart. Doordat u niet aan voldoende nachtrust kunt komen, voelt u zich moe, stijf en niet uitgerust. Dit gevoel kan stress veroorzaken. Bovendien ontstaat door stress overmatige spieractiviteit en dat komt uw klachten niet ten goede. De pijn wordt vaak weer erger.

De oorzaak van chronische lage rugklachten

Chronische lage rugklachten kunnen veel oorzaken hebben. Lichamelijk onderzoek moet daar uitsluitsel over geven. Er wordt onderscheid gemaakt tussen specifieke en aspecifieke lage rugklachten. Specifieke klachten komt bij 5% van de patiënten voor en aspecifieke klachten bij 95%.

“Men spreekt van chronische lage rugpijn wanneer de klachten al meer dan 12 weken onafgebroken spelen.”

Aspecifieke rugklachten

Bij aspecifieke klachten is niet duidelijk waar de klachten precies vandaan komen. Door een verstoorde balans tussen belasting (de krachten op de rug) en belastbaarheid (wat iemand mentaal en fysiek aankan) kunnen klachten ontstaan. De belastbaarheid van de onderrug kan verminderd zijn door een blessure, waardoor de persoon in zekere mate inactief moest zijn, ziekte of iets anders. De mentale belastbaarheid kan verminderd zijn door een periode van langdurige stress.

Specifieke rugklachten

Bij specifieke rugpijn is wel duidelijk waar de klachten vandaan komen. Specifieke rugklachten kunnen ontstaan doordat de wervels, tussenwervelschijven, spieren of gewrichten overbelast zijn. Dit kan door een verkeerde houding of een verkeerd gemaakte beweging komen. Door slijtage van een tussenwervelschijf kan instabiliteit in de rug ontstaan. Een ziekte of afwijking die voor komt is bijvoorbeeld een stenose, een hernia of een wervelbreuk. Ook kan spit of een verschuiving van een wervel een oorzaak zijn.

Stress kan het herstel beïnvloeden door te resulteren in overmatige spieractiviteit. Ook andere factoren als bewegingsangst of depressie kunnen het herstel beïnvloeden. De pijn is vaak al te verminderen door houding of beweging te verbeteren. Het aannemen van een actieve leefstijl kan hierbij helpen.

De behandeling van chronische lage rugklachten

Allereerst krijgt u een intakegesprek. Hierin wordt uw rug onderzocht en worden de klachten besproken. Samen met u brengen wij de oorzaak van uw chronische rugpijn in beeld. Wij kunnen u helpen een beter inzicht te krijgen in het ontstaan van uw klachten. Ook kunnen wij samen met u erachter komen welke aspecten in bijvoorbeeld uw leefomgeving verandert dienen te worden om de oorzaak van de klachten te verminderen.

Op basis hiervan stellen wij een persoonlijk programma voor u op. Dit programma is gericht op de beste oplossing voor de lange termijn. Met de fysiotherapeutische behandeling wordt uw rug sterker gemaakt zodat het sporten, werken en het genieten van de vrije tijd weer gaat zoals voorheen. Naast de fysiotherapeutische behandeling krijgt u advies over houding, ontspanning en leefstijl.

Hulp van de fysiotherapeut bij chronische lage rugklachten

Onze fysiotherapeuten pakken niet alleen de lichamelijke oorzaak van uw chronische lage rugklachten aan, maar ook de omgevingsfactoren. Wij zorgen ervoor dat u begrijpt waar de klachten vandaan komen. Chronische rugpijn hoeft niet te betekenen dat u altijd last gaat hebben van pijn. Ons doel is om de oorzaken effectief te behandelen met fysiotherapie en een verandering in leefstijl door te voeren om er op deze manier voor te zorgen dat de klachten minder worden.

Wij komen graag met u in contact om te onderzoeken wat wij voor u kunnen doen en hoe wij uw klachten kunnen verhelpen.