Fysiotherapie als voorbereiding op een rugoperatie

Voorbereiding op een rugoperatie

Klachten aan de rug zijn erg vervelend en helaas veelvoorkomend. Zelfs één op de vijf mensen heeft in Nederland last van chronische rugklachten. Soms kunnen de klachten langdurend en volhardend zijn.

Er zijn verschillende methodes om rugpijn te verminderen, dan wel te laten verdwijnen. Als blijkt dat deze methoden niet voldoende helpen, dan kan er mogelijk gekozen worden voor een rugoperatie.

Klachten aan de rug

Verschillende rugproblemen

Er bestaan vele verschillende rugaandoeningen. Voorbeelden van deze aandoeningen zijn een hernia, scoliose, een stenose of spondylolisthesis.

Hernia
In de rug zit er tussen elke twee wervels een tussenwervelschijf. Dit zijn schijven van kraakbeen die meehelpen bij de schokabsorptie voor alle krachten die de rug tijdens beweging ondergaat. Bij een hernia puilen deze tussenwervelschijven uit, waardoor ze tegen een zenuw aandrukken. Deze druk tegen de zenuw kan zorgen voor uitstralende pijn in bijvoorbeeld de benen.

Scoliose
Normaal gesproken staat de rug in een min of meer rechte verticale lijn. De wervelkolom loopt door de rug en volgt ook deze lijn. Soms kan het zo zijn dat er een 3D-rotatie ontstaat van de wervelkolom. Deze ontstane bocht wordt scoliose genoemd.

Meestal is er geen specifieke oorzaak voor scoliose. Soms zijn er wel oorzaken bekend. Zo kan het zijn dat scoliose een erfelijke afwijking is, maar het kan ook ontstaan door tumoren, neuromusculaire aandoeningen of spierdystrofie. Meestal veroorzaakt scoliose geen pijnklachten, maar dit is helaas niet altijd het geval.

Stenose
Een stenose betekent een vernauwing. Bij problemen in de rug kan een stenose zijn ontstaan in het wervelkanaal. Door de vernauwing kan er druk ontstaan op de zenuwen die door de rug heen lopen. Vaak komt stenose door veroudering.

Spondylolisthesis
In de rug staan de verschillende wervels redelijk netjes boven elkaar. Helaas kunnen deze wervels ook ten opzichte van elkaar afschuiven. Dit wordt spondylolisthesis genoemd. Het komt meestal voor bij de wervels in de onderrug. De afschuiving kan richting de buik of richting de rug zijn. De afschuiving kan in verschillende mate zijn.

“Om het herstel na een rugoperatie zo snel mogelijk plaats te laten vinden, is het belangrijk dat u fysiek zo sterk mogelijk bent voor de operatie. Dit is volgens het ‘better in, better out’ principe.”

Verschillende rugoperaties

Doordat er verschillende aandoeningen aan de rug zijn, zijn er ook verschillende operaties nodig om hier wat aan te doen. Operaties die kunnen worden uitgevoerd bij de hiervoor genoemde aandoeningen zijn: het verwijderen van een discushernia, ruimte maken in het wervelkanaal (laminectomie), kunstmatig vastzetten wervels (spondylodese) of een scoliose-operatie.

Verwijderen van een discushernia
Als u erg veel last blijft houden van een hernia, kan er gekozen worden om de uitstulping van de uitpuilende tussenwervelschijf operatief te verwijderen. Door deze uitpuiling te verwijderen wordt de druk van de zenuw weggenomen, waarmee ook de klachten zouden moeten verdwijnen.

Laminectomie
Bij een laminectomie wordt er tijdens de operatie het wervelkanaal vrijgemaakt. Dit wordt gedaan door de stenose te verminderen, waardoor ook de pijn zal verminderen en de bewegingsvrijheid zal verbeteren.

Spondylodese
Bij een spondylodese worden de rugwervels kunstmatig vastgezet. Dit gebeurt door de wervels met schroeven aan elkaar te zetten. Dit kan gebeuren bij spondylolisthesis of als er sprake is van een versleten tussenwervelschijf.

Scoliose-operatie
Tijdens een scoliose-operatie wordt de ontstane bocht in de rug zoveel mogelijk gecorrigeerd. Meestal wordt de operatie via de rug uitgevoerd, waarbij de rug wordt vastgezet aan twee staven. Het doel van deze operatie is om verergering van scoliose te voorkomen en de natuurlijke vorm van de rug te herstellen.

Fysiotherapie na een rugoperatie

Om het herstel na een rugoperatie zo snel mogelijk plaats te laten vinden, is het belangrijk dat u fysiek zo sterk mogelijk bent voor de operatie. Dit is volgens het ‘better in, better out’ principe. Heeft u de rugoperatie gehad, dan is het belangrijk dat er goed herstel plaatsvindt. Dit herstel kan alleen ontstaan door op de juiste manier voldoende te bewegen.

Een fysiotherapeut is geschoold om u te helpen met juiste bewegingen en kan u ondersteunen bij het weer beginnen met bewegen en sporten, zodat u zo snel mogelijk uw oude dagelijkse routine weer zo veel mogelijk kunt oppakken.

Fysiotherapie bij Fysio World Amsterdam

Heeft u een rugoperatie op de planning staan of heeft u onlangs een rugoperatie gehad? Maak dan vooral gebruik van de expertise van de fysiotherapeuten van Fysio World Amsterdam. Wij ondersteunen u graag in uw herstel! Maak daarvoor een afspraak door telefonisch contact op te nemen.