Een goede behandeling is zeer belangrijk bij een ontstoken slijmbeurs in de schouder

Schouderklachten zijn na wervelkolomklachten de meest voorkomende reden om naar een fysiotherapeut te gaan. Er zijn verschillende oorzaken voor schouderklachten, waaronder een slijmbeursontsteking.

Heb je last van schouderklachten en ben je benieuwd of een ontstoken slijmbeurs de oorzaak hiervan is? Op deze pagina lees je waar een ontstoken slijmbeurs in de schouder aan te herkennen is en hoe fysiotherapie bij kan dragen aan het herstel ervan.

Wat is een slijmbeursontsteking?

Een slijmbeurs is een soort kussentje gevuld met vocht. Het bevindt zich tussen de botdelen in gewrichten en het heeft een beschermende functie. Slijmbeurs dempt namelijk de schokken die een gewricht te verduren krijgt en vermindert de wrijving tussen de botdelen in het gewricht.

De schouder bevat meerdere slijmbeurzen die zich tussen de kop van de bovenarm en het schouderdak bevinden. Wanneer een slijmbeurs geïrriteerd raakt, kan deze gaan ontsteken. Een slijmbeursontsteking, ook wel bursitis genoemd, kan vervelende symptomen met zich meebrengen.

Slijmbeursontsteking schouder

Wat zijn mogelijke oorzaken van een slijmbeursontsteking in de schouder?

Er zijn verschillende oorzaken van een slijmbeursontsteking in de schouder. Een veelvoorkomende oorzaak is overbelasting, bijvoorbeeld door langdurig of overmatig werken met de handen boven het hoofd. Naast overbelasting kan een ongeval de boosdoener zijn. Denk hierbij aan een val op je schouder, waardoor de slijmbeurzen in je schouder geïrriteerd kunnen raken en kunnen gaan ontsteken.

Ten slotte zijn er nog een paar zeldzame factoren die een slijmbeursontsteking in de schouder kunnen veroorzaken. Dit zijn bijvoorbeeld bacteriële infecties of reumatische aandoeningen.

Ben je normaal gesproken niet erg fysiek actief en neemt de belasting op je schouder plotseling toe, bijvoorbeeld tijdens een verhuizing? Dan loop je een groter risico op het krijgen van een slijmbeursontsteking.

Ook topsporters en ouderen krijgen over het algemeen vaker te maken met een slijmbeursontsteking. Ouderen lopen een groter risico doordat de pezen en spieren met de leeftijd achteruitgaan. Hierdoor worden de spieren wat ruwer, wat tot meer irritaties en ontstekingen kan leiden.

Wat zijn de symptomen van een slijmbeursontsteking in de schouder?

Pijn aan de bovenkant van de schouder kan wijzen op een slijmbeursontsteking. De pijn kan uitstralen naar de arm en is ‘s nachts vaak heviger. Ook kan het schoudergewricht gezwollen zijn en kan de huid rondom het gewricht rood en warm zijn. Andere symptomen zijn stijfheid van de schouder, rillingen, misselijkheid en koorts.

Stijfheid en pijn kunnen ertoe leiden dat je moeite hebt met het bewegen van de schouder. Zo zien we vaak dat het heffen van je arm problemen geeft.

Fysiotherapie bij een slijmbeursontsteking in de schouder

Aan de hand van een onderzoek zullen onze fysiotherapeuten vaststellen of je klachten al dan niet veroorzaakt worden door een slijmbeursontsteking in de schouder. Mocht je last blijken te hebben van een slijmbeursontsteking in de schouder, dan zal de fysiotherapeut tijdens dit onderzoek de ernst en eventuele onderliggende problemen van de slijmbeursontsteking ook beoordelen.

Vervolgens zullen we tijdens de behandelingen aan de slag gaan met het verminderen van de pijn en zwelling rond de schouder. Dit kan onder andere aan de hand van oefeningen en het aanpassen van specifieke activiteiten in je dagelijks leven. In sommige gevallen kunnen tape en massages ook uitkomst bieden.

Wanneer de pijn en zwelling iets zijn afgenomen, zullen we ons focussen op het verbeteren van de mobiliteit van je schouder. Dit kunnen we doen aan de hand van passieve bewegingen, waarbij de fysiotherapeut je schouder voorzichtig beweegt. Ook kunnen actieve oefeningen en stretches bijdragen aan het verbeteren van de beweeglijkheid van je schouder.

De volgende stap is het versterken van de spieren rondom je schouder aan de hand van spierversterkende oefeningen. Het versterken van de spieren draagt bij aan het stabiliseren van je schoudergewricht en daarmee het verminderen van de belasting op de slijmbeurzen. Wanneer nodig zullen we ook aan je houding gaan werken.

Herstel van een ontstoken slijmbeurs in de schouder bij Fysio World Amsterdam!

Een slijmbeursontsteking in de schouder kan erg vervelend zijn. Onze fysiotherapeuten bij Fysio World Amsterdam helpen je graag bij je herstel! Nadat we een duidelijk beeld hebben geschetst van jouw klachten en doelen, stellen we een persoonlijk behandelplan op. Hier zullen we je vervolgens in begeleiden.

Herken je je in de genoemde klachten en ben je benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan gerust contact met ons op. We helpen je graag verder!