Beter leren lopen met een knieprothese

Wanneer de knie te beschadigd is om deze nog te laten herstellen en andere adviezen en behandelingen niet genoeg helpen tegen uw klachten, krijgt u een knieprothese.

Deze knieprothese zorgt ervoor dat uw klachten afnemen en dat u de knie weer beter kan belasten in het dagelijks leven. Dit allemaal om te zorgen dat u weer gewoon naar de winkel kan wandelen, kan hardlopen of kan gaan fietsen.

Na de operatie, waarbij de knieprothese wordt geplaatst, moet u opnieuw leren lopen en moet er weer spierkracht opgebouwd worden. Een fysiotherapeut bij Fysio World Amsterdam kan u daarbij helpen.

Maar wat houdt een knieprothese precies in, wanneer heeft u die nodig en hoelang duurt het herstel?

Wat is een knieprothese precies?

De oorzaak van de slijtage die uw klachten veroorzaakt is vaak onduidelijk. Mogelijke oorzaken zijn kraakbeen- en stofwisselingsziekten of een kraakbeenbeschadiging door een botbreuk.

Als uw meniscus verwijderd is, is er ook een grotere kans op slijtage. Reumapatiƫnten hebben ook vaak knieproblemen, doordat reuma het kraakbeen aantast.

Wanneer u een versleten knie heeft, bijvoorbeeld ten gevolge van artrose, dan kan de knie vervangen worden door een halve of een totale knieprothese.

Als het gehele kniegewricht versleten is, wordt er een totale knieprothese, ofwel kunstknie, geplaatst. Hierbij wordt het kraakbeen van het dijbeen en scheenbeen vervangen.

Wanneer er een deel versleten is, wordt er een halve knieprothese geplaatst, ook wel unicondylaire knieprothese genoemd. Hierbij wordt alleen de binnen- of buitenzijde van de knie vervangen. De prothese bestaat uit een deel metaallegering en een deel kunststof.

Wat kunt u verwachten voor en na de knieoperatie?

Hoe sterker u de operatie in gaat, des te beter gaat het herstel. Het is dus verstandig om voordat u de knieprothese krijgt al te beginnen met fysiotherapie.

Het herstel kan lang duren, maar doordat u sterker de operatie ingaat, zal het herstel ook sneller gaan.

De knieprothese gaat zo’n tien tot vijftien jaar mee. Direct na de operatie krijgt u in het ziekenhuis al oefeningen om te revalideren. Hierbij krijgt u begeleiding van een fysiotherapeut.

Het herstel na een operatie met een halve knieprothese is iets korter dan na een operatie met een totale knieprothese.

Knieprothese lopen

Met fysiotherapie weer leren lopen na knieoperatie

Na beide operaties, is de kracht van de spieren rondom de knie na de operatie verminderd, mede door de zwelling. Overigens is deze kracht van de spieren voor de operatie vaak ook al verminderd, doordat u de knie door de pijn minder hebt gebruikt.

Daarnaast is de beweeglijkheid van de knie vaak afgenomen. Om al deze redenen is het belangrijk dat u na de operatie regelmatig oefent om de kracht en bewegelijkheid weer te verbeteren. Daarbij kunt u de hulp inschakelen van een fysiotherapeut bij Fysio World Amsterdam.

Fysiotherapie is een belangrijk onderdeel van de revalidatie. Hoe eerder u intensief start met oefenen, hoe sneller u herstelt en hoe beter de beweeglijkheid van de knie wordt. De fysiotherapeut helpt u opnieuw te leren lopen, zowel met als zonder krukken, en geeft oefeningen om de beenspieren weer goed te leren gebruiken.

Een behandeling bij Fysio World Amsterdam

Krachttraining is een essentieel middel om spiermassa en daarmee ook de kwaliteit van leven te verbeteren. Bij Fysio World Amsterdam kunnen we u hierbij helpen. Wanneer u bij ons begint, starten we met een lichamelijk onderzoek en een vraaggesprek over uw klachten en doelen.

Omdat onze praktijk orthopedische revalidatie als aandachtsgebied heeft, zijn onze therapeuten meer ervaren en beter opgeleid waardoor wij u beter kunnen helpen bij snel en volledig herstellen. Blijf dus niet rondlopen met uw klachten en maak snel een afspraak via de website of door te bellen.